صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 5631                                               
چگونه براي كسب‌وكارمان سرمايه‌گذار جذب كنيم؟
دانستني منبع
چگونه براي كسب‌وكارمان سرمايه‌گذار جذب كنيم؟ عنوان
مترجم: شهلا دريس نويسنده
1393/10/01 تاريخ

هرآنچه بيشتر در مورد كسب‌وكاري كه قرار است راه‌اندازي كنيد بدانيد كمك بيشتري به طراحي دقيق‌تر و حرفه‌اي‌تر آن خواهيد كرد. تا جايي‌كه امكان دارد اطلاعات جمع‌آوري كنيد و با كساني كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند مشورت كنيد.

خلاصه
روزنامه دنياي اقتصاد مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

هرآنچه بيشتر در مورد كسب‌وكاري كه قرار است راه‌اندازي كنيد بدانيد كمك بيشتري به طراحي دقيق‌تر و حرفه‌اي‌تر آن خواهيد كرد. تا جايي‌كه امكان دارد اطلاعات جمع‌آوري كنيد و با كساني كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند مشورت كنيد. كتاب بخوانيد و از انجمن‌هاي داخلي و بين‌المللي در حيطه مديريت، اطلاعات كسب كنيد و از آخرين تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام شده است بهره جوييد.

ساختن طرح
صرف‌نظر از اينكه مي‌خواهيد يك كسب‌وكار جديد راه‌اندازي كنيد يا كسب‌وكار قبلي‌تان را توسعه دهيد شما نياز به ساختن طرح داريد. طرح همانند نقشه راه، شما را در رساندن به اهدافتان ياري مي‌كند كه اين مساله ضرورت ساختن طرح در كسب‌وكار را كاملا نشان مي‌دهد. اولين و مهم‌ترين سوال اين است كه هدف شما از ايجاد كسب‌وكار چيست؟ اجازه دهيد سوال را طور ديگري مطرح كنيم: در پنج يا 10 سال آينده كسب‌وكارتان چگونه خواهد بود؟ چه تعداد كارمند خواهيد داشت؟ و اينكه در آن زمان سود سالانه شما چقدر خواهد بود؟

همچنين حتما طرحي يكساله نيز طراحي كنيد. تحقيقات نشان داده بيشتر كسب‌وكار‌هاي نوپا به‌دليل عدم برنامه‌ريزي دقيق، در يك سال اول از دور رقابت حذف مي‌شوند. پس نياز است طرحي براي سال پيش روي خود نيز طراحي كنيد. در انتهاي سال اول مي‌بايست بتوانيد به تمامي سوالات فوق پاسخ دهيد. در اين شرايط است كه موفقيت خود را تضمين خواهيد كرد. اما قبل از جواب دادن به تمامي اين سوالات، انجام مراحل ذيل ضروري است:

1- خلاصه اجرايي
خلاصه اجرايي طرح شما بايد به زبان ساده نوشته شود، به طوري كه براي خواننده صريحا روشن كند كه قصد انجام چه نوع كسب‌وكاري را داريد و در اين مسير چه اقداماتي را صورت خواهيد داد.

2- تجزيه و تحليل صنعت
بازار فروش شما تا چه اندازه بزرگ است و چطور تغيير پيدا مي‌كند؟ چه روندي روي آن تاثيرگذار   است و آيا اين تغييرات باعث بهبود آينده بازار خواهد شد؟ براي رسيدن به جواب اين سوالات بايد بررسي‌هاي زير را انجام دهيد:
• شرايط كلي اقتصاد: شرايط كلي اقتصاد در ناحيه مورد نظر چگونه است؟ قدرت خريد مردم در حال حاضر و چشم‌انداز اقتصادي آن در آينده به چه صورت است؟
• عوامل اجتماعي: تقاضا براي كسب‌وكار مورد نظر چگونه است؟ تحصيلات و درك مردم از كالاها و خدماتي كه ارائه خواهيم داد در چه حدي است؟
• جهاني شدن: اگر كسب‌وكاري كه قرار است راه‌اندازي كنيد با بازار بين‌المللي در ارتباط است و در تعامل با ساير كشورها است بايد به اين مهم توجه كرد كه سازمان‌هاي بين‌المللي و سياست‌ها و فرهنگ‌هاي گوناگون حاكم بر آن، تاثير مستقيم بر كسب‌وكار ما خواهند داشت كه بايد در طراحي مدل كسب‌وكار با دقت هرچه تمام‌تر به آن توجه كرد.
• عوامل سياسي، ضوابط و فناوري: عوامل سياسي، مقررات و قانون‌ها بايد روشن شود. همچنين بررسي شود زيرساخت‌ها، سيستم حمل‌ونقل در پروسه توليد يا ارائه خدمات چگونه است؟ آيا كالا/خدمات ارائه شده اثرات سوء بر محيط‌زيست دارد يا خير و آيا فرآيند توليد طبق استانداردهاي بهداشتي صورت خواهد گرفت؟
• عوامل محيطي و دموگرافيك: عوامل محيطي از قبيل آلودگي هوا چه تاثيري بر كسب‌وكار و چه تاثيري روي محل زندگي، سن، علايق و اميد به زندگي مشتري‌هاي آينده ما خواهد داشت؟
• تجزيه و تحليل رقابتي: رقبايتان چه كساني هستند و داراي چه نقاط ضعف و قدرتي هستند؟ در چه زمينه‌هايي مي‌توانيد از آنها پيشي بگيريد و چگونه؟ رقبايتان را به دقت بشناسيد و روي نقاط قوت و ضعف آنان تمركز كنيد. اين نكته را فراموش نكنيد كه آنها در موقعيتي هستند كه تجربياتشان به مراتب بيشتر از شما است كه مي‌خواهيد در آينده وارد اين كسب‌وكار شويد. با پيگيري و بررسي عملكردشان، چرايي حضور آنها در اين كسب‌وكار را بهتر خواهيد فهميد و به مرور فرا خواهيد گرفت كه چگونه مي‌توانيد سلايق مشتريان را به سمت خود جلب كنيد.
• تجزيه و تحليل مشتري: مشتري‌هاي هدف شما چه كساني هستند؟ در كجا متمركز هستند و علايق، نگرش‌ها، اعتقادات و سبك زندگي‌شان چگونه است؟ دقيقا مشخص كنيد كه احتياج‌هايشان چيست و سازمان شما چگونه مي‌تواند آن احتياج‌ها را برآورده كند؟
• خدمات: چه كالا و خدماتي را قصد داريد در حال حاضر و در آينده ارائه دهيد؟ در صورت ارائه كالا به چه مواد اوليه‌اي نيازمند هستيد؟ آيا كسب‌وكار شما نياز به كارمندان كارآزموده و تحصيلكرده دارد؟
• مكان و ابزار مورد نياز: محل توليد و مكان ارائه خدمات يا فروش كالاهايتان و ميزان اندازه آن را مشخص كنيد. حجم معاملات و تعداد مشتري‌هاي روزانه خود را محاسبه كنيد. ابزار و وسايل مورد نياز كسب‌وكارتان را به دقت فهرست كنيد.

3- طرح توليدي
دانستن اينكه چه مقدار، چه وقت و از چه مكاني خريد مي‌كنيد و اينكه چگونه موجودي خود را ارزيابي و اندازه‌گيري خواهيد كرد مي‌تواند در موفقيت يا شكست شما نقشي اساسي بازي كند. اين ارزيابي باعث صرفه‌جويي در سرمايه شما مي‌شود، كهنگي و از تاريخ مصرف گذشتن كالاهايتان را به حداقل رسانده و باعث مي‌شود بر رقبا غلبه كرده و نبض بازار را در دست بگيريد. نتيجه آنكه فراهم آوردن اطلاعات كامل در اين زمينه فوق‌العاده مهم و حياتي است.

4- طرح عملياتي
فعاليت اصلي شما چيست؟ چه مراحل مهمي بايد طي كنيد تا به هدف نهايي خود در انتهاي سال يا سال پاياني طرح كسب‌وكارتان دست يابيد؟ برنامه شما براي ارتقاي كسب‌وكار چيست؟ به اين معني كه از چه پتانسيل‌ها و نيروهايي دراين زمينه همانند ساير رقبا و سازمان‌هاي مشابه بهره خواهيد گرفت. از چه تكنولوژي و فناوري‌هايي استفاده خواهيد كرد؟ به‌عنوان مثال مي‌توان به سيستم سفارش الكترونيكي يا تجهيزات صرفه‌جويي در انرژي نظير نور و تهويه هوا اشاره كرد.

5- طرح بازاريابي
چگونه به مشتري‌هاي مورد نظرتان دسترسي خواهيد داشت؟ از چه تاكتيك‌ها و كانال‌هاي بازاريابي براي اين منظور استفاده خواهيد كرد؟ از چه سيستمي براي قيمت‌گذاري كالاها يا خدماتتان استفاده خواهيد كرد؟ و از چه نام تجاري به‌عنوان معرف محصول خود در بازار استفاده خواهيد كرد؟ در طرح بازاريابي بايد به موارد زير توجه كرد:
• مكان: بدون شك، انتخاب مكان مناسب به نحوي كه به مشتريان آينده شركت نزديك بوده و رفت و آمد آنان را تسهيل كند، باعث جذب بيشتر مشتري و افزايش رضايت و وفاداري آنان نسبت به محصولات ارائه‌شده خواهد شد. نتيجه آنكه تمركز روي بازار هدف، منجر به رونق كسب‌وكار خواهد شد.
• نام تجاري: انتخاب نام تجاري مناسب براي هر كسب‌وكار از جمله مواردي است كه بايد با دقت و وسواس بسيار انجام شود زيرا معرف فرهنگ، قدمت، كيفيت و اهداف شركت نزد مشتريان خواهد بود. كاملا به اين موضوع توجه داشته باشيد كه تصوير انتخابي‌تان با مشتري‌هايي كه قصد داريد جذب كنيد مطابقت داشته باشد. براي شروع تصميم بگيريد چه عاملي را مي‌توانيد به عنوان وجه تمايز شركت‌تان در نظر بگيريد و اينكه اين عامل چه مشخصه‌اي از محصول توليدي شما را براي مشتريان قابل ارزش مي‌سازد. پس از آن، لوگو و پيامي خلق كنيد كه ويژگي منحصر به‌فرد شركت شما را به نمايش بگذارد و با تمام توان نام تجاري شما را در بازار ترويج دهد.
 
6- طرح سازماني
تيم شما در حال حاضر متشكل از چه كساني است و از چه ترتيبي براي استفاده از فرصت‌هايي كه پيش رو داريد استفاده خواهيد كرد؟ آيا به هيات مشاوران و مديران احتياج خواهيد داشت و اگر چنين است به دنبال چه كساني بايد باشيد؟ مالكيت كسب‌وكار از آن كيست؟ شخصي است يا سهامي، تضامني، شركت با مسووليت محدود، نسبي، تعاوني توليد و مصرف، مختلط سهامي يا غيرسهامي است؟ نسبت سرمايه‌گذاري و تقسيم سود در بين اعضا به چه ترتيب است؟
چارت سازماني را طراحي كرده، ساعات كاري و شرح وظايف افراد را به دقت تشريح كنيد. سپس تناسب بين مسووليت‌ها با دانش، تجارب و شايستگي‌هاي افراد به دقت بررسي شود. نقاط قوت و ضعف و همچنين فرصت‌ها، موقعيت‌ها و مخاطرات داخلي و محيطي مرتبط با كسب‌وكارتان را به خوبي بررسي كنيد.

7- ارزيابي ريسك
ضررهاي احتمالي هنگام شروع كسب‌وكار كه ناشي از معرفي نشدن كامل كسب‌وكار براي مشتريان است و يا از دست دادن مواد اوليه به دلايل مختلف نظير از بين رفتن آنها در مسير، بايد در نظر گرفته شود كه مي‌توان با استفاده از ارتباط با توليدكننده‌هاي مختلف و استفاده برنامه‌ريزي شده از ذخاير مالي بر آن غلبه كرد. همچنين مي‌توان با استفاده از بيمه‌هاي مرتبط با آتش‌سوزي و بلاياي طبيعي، به مقابله با ضررهاي ناشي از عوامل محيطي بر كسب‌وكار، پرداخت و خسارات وارده را تا حد زيادي جبران كرد.

8- طرح مالي
چه مقدار بودجه جهت شروع كسب‌وكار يا گسترش شركت -در صورت لزوم- مورد نياز است؟ در چه زمينه‌هايي و به چه ميزاني بايد از سرمايه صاحبان سهام يا سرمايه‌گذار خارج از سازمان براي اين منظور استفاده كرد؟ سود و درآمد پيش‌بيني شده در انتهاي سال اول يا پنج سال مورد نظر چه مقدار خواهد بود؟

 نكات مهم در طراحي مدل كسب‌وكار
- اين حقيقت را هميشه در نظر داشته باشيد كه طرح شما براي شروع و پيشرفت بيشتر از آن چيزي كه پيش‌بيني مي‌كنيد احتياج به سرمايه دارد. پس براي موارد غير منتظره ذخاير مالي در نظر بگيريد.
- مهم‌ترين مساله اين است كه بدانيد دليل شما از ايجاد كسب‌وكار چيست. دليل ايجاد كسب‌وكار به‌دست آوردن سود است. بنابراين، از محاسبه تمامي مخارج، زيان‌هاي احتمالي، كم‌شدن فروش و هزينه‌هاي غيرمنتظره اطمينان حاصل كنيد و سود قانوني را به ريسك خود اضافه كنيد. اگر چنانچه سودي حاصل نشد بايد روي ايده خود مجددا تفكر كنيد و از يك مشاور استراتژي مجرب راهنمايي بگيريد.
- تمامي فرآيند‌هاي مالي درون و برون‌سازماني خود را مستندسازي كرده و بايگاني كنيد. از افراد خبره و با تجربه براي ثبت و بررسي فرآيند‌هاي مالي كسب‌وكارتان استفاده كنيد. هميشه به اين مهم توجه كنيد كه كسب‌وكار شما دقيقا در چه مرحله‌اي از وضعيت مالي قرار دارد.

 جواب دادن به سوالات مذكور، به شما در طراحي مدل و تخصصي‌تر كردن اهداف كسب‌وكارتان كمك مي‌كند. هميشه اين مهم را به ياد داشته باشيد كه دليل اينكه كسب‌وكارتان منحصربه‌فرد و شايسته موفقيت است چيست. دلايل مختلفي ممكن است براي منحصربه‌فرد بودن كسب‌وكار وجود داشته باشد. براي مثال، كارآيي بالاي تيم مديريتي مي‌تواند دليل خوبي باشد يا تكنولوژي منحصربه‌فردي كه شما از آن استفاده مي‌كنيد يا تعامل و ارتباط خوبي كه با كاركنان خود ايجاد كرده‌ايد.

اما مهم‌تر از آن اين است كه اگر شما چيزي براي برتري نداشته باشيد، رقبايتان به راحتي مي‌توانند مشتريان و سهم بازارتان را در كمترين زمان ممكن از آن خود كنند. بنابراين، طرح كسب‌وكار بايد به خوبي طراحي و تدوين شده و براي خواننده (سرمايه‌گذار) قابل درك، ملموس و جذاب باشد. به بياني ديگر آنكه، استراتژي‌ها، برنامه‌هاي توسعه و پيشرفت بايد به كامل‌ترين و بهترين نحو ممكن در طرح كسب‌وكار ذكر شود تا سرمايه‌گذاران به راحتي به تيم شما ملحق شده و بي‌درنگ در كسب‌وكار پررونق‌تان سرمايه‌گذاري كنند.



 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است