صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

 

فهرست خبرها                                                                                تعداد بازديد: 558
چرا حال كسب‌وكار چرم خوب نيست؟

 چرا حال كسب‌وكار چرم خوب نيست؟

در حالي كه كشورهايي همچون ايتاليا و فرانسه بيشترين درآمد را در بخش طراحي مصنوعات چرمي نصيب خود مي‌كنند، در ايران مصنوعات چرمي عمدتا به دليل نبود برندهاي معتبر، تنوع كم و طراحي نه چندان دلچسب با قيمت و كيفيت پايين‌تري نسبت به ديگر كشورها عرضه مي‌شود.

بر اساس آمارهاي سازمان تجارت جهاني، صادرات مصنوعات چرمي در دنيا همه ساله حدود 15 درصد افزايش را نشان مي‌دهد؛ به طوري كه از سال 2003 تا 2012 ارزش صادرات مصنوعات چرمي از 78 هزار ميليارد دلار به 182 هزارميليارد دلار رسيده است. مقايسه روند ارزش صادرات مصنوعات چرمي كشورهاي برتر دنيا با ايران نشان مي‌دهد كه مهم‌ترين دلايلي كه باعث شده مصنوعات چرمي در ايران با قيمت و كيفيت پايين‌تري به نسبت ديگر كشورها عرضه شود،‌فقدان برندهاي معتبر، ضعف در شبكه توزيع ،‌تنوع كم محصولات و طراحي ضعيف است.

در اين ميان صندوق كارآفريني اميد با حمايت از صنعت چرم، كيف و كفش استان همدان طي چهار سال گذشته تحولي در اين صنعت مهم و پرسابقه استان ايجاد كرده است. ورود صندوق كارآفريني اميد به كسب و كارهاي چرم و كيف و كفش همدان از دو جنبه و جهت بوده است؛ اول مطالعات صندوق وبازديدهاي منظم از صنعت چرم استان و دوم نتيجه مطالعات طرح تكاپو. حمايت صندوق كارآفريني اميد از مزيت‌هاي رقابتي مناطق مختلف به توسعه كسب و كارهاي پايدار در اين مناطق منجر مي‌شود.

طرح توسعه كسب و كار و اشتغال پايدار (تكاپو)، مهم‌ترين طرح اشتغال دولت و مصوب شوراي عالي اشتغال است. طرح تكاپو از سياست‌هاي معاونت توسعه كارآفريني و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي است كه زير نظر سازمان (UNIDO) اجرا مي‌شود و با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي بومي هر منطقه و با استفاده از تجارب بين‌المللي در قالب يك برنامه منسجم به اجرا درآمده است. اين طرح، بر پايه مزيت‌هاي منطقه‌اي استان‌ها ايجاد شغل مي‌كند و در راستاي آن، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مامور فراهم كردن شرايط ايجاد 540 هزار شغل پايدار در بخش‌هاي مختلف شده است.

طرح تكاپوبر مبناي شناسايي مزيتهاي منطقه‌اي استانها و با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي بومي هر منطقه اشتغالزايي مي‌كند.
طرح "تكاپو" در سال 1394 در شش استان كشور به صورت آزمايشي به اجرا درآمد و در پنج ماهه سال 1395 نيز در 20 استان كشور اجرايي شد. براي اجراي طرح تكاپو در هر استان يك كارگزار از بخش خصوصي تعيين مي‌شود كه كارگزار بايد با شناسايي ظرفيت‌هاي بخش خصوصي منطقه خود اقداماتي انجام بدهد تا ضمن ايجاد زمينه‌هاي اشتغالزا، نرخ بيكاري هر استان از وضعيت فعلي خارج شود.

بر اساس آمارهاي رسمي موجود در استان همدان، هم اكنون440 واحد توليدي رسمي و130 واحد غيررسمي توليدي در زمينه مصنوعات چرمي فعاليت مي‌كنند كه بيش از 95 درصد اين واحدها خرد و كوچك هستند. همچنين بيش از 100 واحد عمده فروش كفش و مصنوعات چرمي در همدان موجود است كه 40 واحد فقط به توزيع مصنوعات چرمي اشتغال دارند.

صندوق كارآفريني اميد بر اساس تفاهم‌نامه‌اي كه با وزارت كار منعقد كرده حمايت از رسته‌هاي مورد مطالعه در طرح تكاپو را هدفگذاري كرده است. بر اساس اين تفاهم‌نامه، معاونت توسعه كارآفريني و اشتغال وزارت كار بر مبناي مدل‌هاي مرسوم بين المللي، مطالعه رسته‌هاي مزيت دار در استانهاي مختلف را انجام مي‌دهد و به منظور حمايت از كسب و كارهاي داراي مزيت در چارچوب مقررات به صندوق معرفي مي‌كند. مطالعه رسته‌هاي مزيت‌دار در استانهاي كشور از چندين سال قبل شروع شده و در حال حاضر نيز ادامه دارد و صندوق كارآفريني اميد تلاش مي‌كند نتايج مطالعات را در قالب‌هاي حمايتي خود استخراج و از كسب و كارهاي خرد و كوچك اين رسته‌ها حمايت كند.

در اين تفاهم نامه سازمان يونيدو نيز متعهد شده پروژه‌هاي بخش خصوصي كه شرايط تامين مالي توسط صندوق را داشته باشند به صندوق معرفي كند و در طراحي و پياده‌سازي مدل‌هاي نوين تامين مالي بنگاههاي خرد و كوچك و متوسط با صندوق همكاري كند.

اصغرنوراله زاده ـ مديرعامل صندوق كارآفريني اميد ـ  آمادگي اين صندوق را براي حمايت مالي از تاسيس و ايجاد مركز آموزش كفش در همدان به عنوان پايلوت آموزش در غرب كشور اعلام كرد و گفت: اين صنعت براي حمايت از كسب و كارها زمينه‌هاي مختلف توليد و بازار را در كشور شناسايي و حمايت مي‌كند.

به گفته وي، استان همدان رتبه ششم توليد كيف و كفش و چرم را در كشور به خود اختصاص داده است و با قدمت 90 ساله خود سرآمد اين صنعت بزرگ در كشور به شمار مي‌رود.

 تصويب كليات طرح راه‌اندازي اولين صندوق تخصصي چرم

نوراله زاده درعين حال از تصويب كليات طرح راه‌اندازي صندوق تخصصي چرم در كميسيون اجتماعي دولت خبر داده و مي‌گويد: اين طرح به زودي به تصويب هيات دولت مي‌رسد و بر اساس آن، فعالان عرصه چرم، سهامداران اين صندوق خواهند شد و در مواقع نياز تسهيلات دريافت خواهند كرد.

او راه‌اندازي يك مركز طراحي چرم و يك دانشكده تخصصي كيف و كفش چرم در استان همدان را با توجه به پتانسيل و مزيت نسبي موجود ضروري و موجب رونق بيشتر اين صنعت دانست.

به گفته نوراله زاده، سالانه حدود 270 ميليون جفت كفش نياز داخلي كشور است كه 80 درصد آن در داخل توليد مي‌شود و بايد تلاش كرد تا همه نياز كشور در داخل توليد شود.

او به منظور تشويق فعالان عرصه طراحي كيف و كفش چرم مي گويد: در صورتي كه متقاضي براي اعزام به كشورهاي صاحب برند وجود داشته باشد، صندوق ضمن تامين بخشي از هزينه‌هاي مربوط به اعزام اين افراد، براي راه‌اندازي مركز طراحي نيز تسهيلات پرداخت مي‌كند.

نوراله زاده همكاري با نهادهاي تخصصي در شناسايي خوشه‌ها و برندها براي پشتيباني از كسب و كارهاي جديد،‌ برپايي نمايشگاه‌هاي تخصصي، مطالعه، توانمندسازي و بازاريابي را از جمله برنامه‌هاي صندوق كارآفريني اميد در اين راستا عنوان مي‌كند.

نياز داخلي كشور، سالانه حدود 270 ميليون جفت كفش است كه 80 درصد آن در داخل توليد مي‌شود.
حمايت از صنعت چرم همدان، نتيجه تفاهم‌نامه صندوق كارآفريني اميد با وزارت كار و سازمان يونيدو است. اقدامات حمايتي از سال 1393 آغاز شده و تاكنون در شهرستانهاي بهار و همدان 67 واحد توليدي كيف و كفش و چرم با اشتغالزايي بيش از 400 نفر مورد حمايت مالي صندوق قرار گرفته‌اند.صندوق كارآفريني اميد، از توليدكنندگان وعرضه كنندگان اين محصولات حمايت كرده و مايل است در زنجيره اين صنعت مهم، بخش طراحي به طور ويژه‌اي مورد توجه فعالان اين صنعت قرار گيرد زيرا طراحي ظريف ارزش افزوده غيرقابل باور براي صنعت چرم ايجاد خواهد كرد.

 در شرايط حاضر بنگاه‌هاي چيني توجه خاصي به توليد محصولات جديد و متنوع با قيمت پايين دارند. در سال‌هاي اخير تركيه نيز توانسته خود را به عنوان يك توليدكننده مصنوعات چرمي با قيمت پايين معرفي كند. به موازات اين تحولات، هندوستان هم توانسته است با مدرنيزه كردن بخش مصنوعات چرمي جايگاه مناسبي در بين توليد و صادركنندگان اين محصولات چه در بخش مصنوعات صنعتي و چه در بخش مصنوعات دست ساز و سنتي پيدا كند و به يكي از عرضه كنندگان مهم اين مصنوعات در دنيا تبديل شود. با اين توصيف، به نظر مي‌رسد با توجه به كيفيت بالاي چرم ايراني و تمايل بسياري از كشورها براي خريد مصنوعات چرمي ايران، نيازمند تقويت برندسازي در حوزه كيف و كفش چرم،‌ پيروي از مدل‌هاي روز،‌ جلوگيري از واردات بي رويه كيف و كفش چرم و حمايت از واحدهاي توليدي و شاغلان اين كسب و كار هستيم.

برابر آمارها سالانه حدود 500 ميليون دلار كفش قاچاق وارد كشور مي‌شود كه اين كالاها از كشورهاي مختلفي اعم از چين گرفته تا ايتاليا به بازار ايران راه پيدا مي‌كنند. به گفته رئيس اتحاديه كفاشان دست دوز، درحال حاضر زمينه توليد 400 ميليون جفت كفش در كشور وجود دارد و با توجه به مصرف 250 ميليوني ايران نيازي به واردات كشور از خارج نداريم.در سال 1396 نسبت به 1395 شاهد رشد 110 درصدي واردات رسمي و رشد منفي 7.8 درصدي انواع كفش به كشور بوديم.

منبع خبر : خبرگزاري ايسنا

يكشنبه 6 آبان 1397


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است