صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 2576                                               
همه‌ چيز ‌قابل ‌تغيير ‌است
گفت و گو منبع
همه‌ چيز ‌قابل ‌تغيير ‌است عنوان
روزنامه كسب و كار نويسنده
1392/09/02 تاريخ

سارا گلستاني‌، از آن دسته جوان‌هايي است كه اگر بخواهد كاري را انجام دهد، هيچ چيزي نمي‌تواند جلودارش شود. او بهمن 1359به دنيا آمد، از دانشگاه آزاد اسلامي ‌فارغ‌التحصيل رشته شيمي‌كاربردي شد

خلاصه
روزنامه كسب و كار مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

در حال حاضر هم در حال تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد روان‌شناسي است. شغل او برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي از جمله آموزش مهارت زندگي، روابط خانوادگي‌(همسر، والدين، فرزندان)‌، روابط افراد با خويشتن و همچنين تحليل رفتار متقابل است. گلستاني، مديرعامل موسسه فرهنگي رهپويان همراه نوين نيز هست. او همچنين در سال 1389 مدرك مدرسي مهارت زندگي و مدرك مديريت پيش از دبستان را از جهاد دانشگاهي نيز كسب كرده است.

تحليل رفتار متقابل يعني چي؟
طبق نظريه دكتر اريك برن، در هر فرد سه بخش هويتي وجود دارد كه مي‌توان آنها را به كودك درون، والد درون و بالغ درون دسته‌بندي كرد. بخشي كه از بدو تولد با ويژگي‌هاي خاص شخصيتي با انسان به دنيا مي‌آيد و حس آن بخش كه تا 6 سالگي همراه انسان است در شخصيت بزرگسالي به كودك درون مربوط مي‌شود. والد درون نيز تا 6 سالگي در انسان رشد مي‌كند و نتيجه رفتار والدين و مراقبان اوليه است و در حقيقت ويژگي‌هاي رفتاري ماست كه در چارچوب‌هاي اجتماعي و بايدها و نبايدها شكل مي‌گيرد.

بالغ، متعادل كننده رفتارهاي كودك و والد است. بالغ همان طور كه از نامش پيدا است، شخصيتي است كه در رفتار و كارهايش احساساتي نمي‌شود و فكر مي‌كند و از طرفي دائم به ديگران دستور نمي‌دهد. شخصيت بالغ سرد و خالي از هر گونه لذت كودكانه ‌است، براي همين بايد شخصيت كودك خوب و بالغ را در درون هر انساني به كرسي نشاند تا هم فكر كرده كارهايش را انجام بدهد و هم از انجام دادن كارهاي غريزي كودكش لذت ببرد. منهدم كردن كودك به اندازه نابود شدن هر كدام از ديگر شخصيت‌ها فاجعه آفرين است، كسي كه كودك آزرده و يا بدون كودك باشد(به خصوص والد قوي) ديگر از چيزي لذت نمي‌برد و زندگي برايش يك افسردگي طولاني مدت است.

شما در كارگاه‌هاي آموزشي‌تان از طريق تحليل رفتار متقابل افراد چطور مي‌توانيد به آنها كمك كنيد؟
در اين كارگاه‌ها نگرشي درباره اجزاي وجودي افراد به وجود مي‌آيد. اينكه الان اين رفتار از كدام بخش از وجودم آمده و بازي‌ها و نقش‌هايي كه در زندگي روزمره به صورت ناخودآگاه و عادي تكرار مي‌شود و بعضا خيلي به نفع افراد نيست چطور به وجود آمده‌اند. اين‌ها ابزاري هستند كه كاملا مي‌توان تغييرشان داد.
چطور از رشته شيمي ‌وارد روان‌شناسي شديد؟

من مطالعات زيادي در زمينه روان شناسي داشتم. به ويژه بعد از بن‌بستي كه درباره خودم در سن 26 سالگي دچارش شدم. در آن برهه از زمان به اين نتيجه رسيدم كه همه انتخاب‌هاي من با انتظاراتي كه از خودم داشتم تفاوت داشتند. به مرحله‌اي از افسردگي رسيده بودم كه بايد بين مرگ و زندگي يكي را انتخاب مي‌كردم و از آنجا كه انسان متفكري هستم تصميم گرفتم خودم را تغيير دهم. من روزها و ماه‌ها را به بررسي و تحليل رفتار خودم سپري كردم و از طريق درون نگري و خويشتن نگري اشكالات كار خودم را فهميدم و بدون آنكه اطلاعي از كودك، والد و بالغ درون داشته باشم و تنها از طريق مطالعه روي رفتارهاي خودم و بررسي رفتارهاي ديگران به نتايج خوبي رسيدم. قدرت خودآگاهي، حل مساله، تصميم‌گيري، جرات‌ورزي، ابراز وجود، مديريت هيجاناتي مانند خشم، ترس و غم، مديريت زمان، مديريت روابط بين فردي و بسياري ديگر از شاخصه‌هاي رفتاري نتيجه تفكراتي بود كه درباره خودم داشتم.

گفتيد بررسي رفتار ديگران؛ چطور به آنها دسترسي داشتيد؟
مادرم يك مهدكودك دارد و من در آن زمان مدير آموزش مهدكودك بودم و اين امكانات را داشتم كه بتوانم كارگاه‌هاي آموزشي برگزار كنم و نتيجه‌اش را روي ديگران بررسي كنم. در حقيقت تحليل رفتار افراد دغدغه اصلي زندگي من شده بود. من در مهدكودك متوجه شدم بخش عمده‌اي از شخصيت انسان‌ها در سال‌هاي قبل از ? سالگي شكل مي‌گيرد به همين دليل روي اين بازه زماني دقت بيشتري كردم و راجع به ارتباط و مراقبان اوليه و كودكان كارگاه‌هاي مختلفي برگزار كردم اما از آنجا كه ايده‌هاي خلاقانه زيادي داشتم كه بايد مطرح‌شان مي‌كردم تصميم گرفتم موسسه فرهنگي خودم را تاسيس كنم.

چه موسسه‌اي؟
موسسه فرهنگي رهپويان همراه نوين كه من مي‌خواستم ايده‌ام را در آن گسترش بدهم. ايده‌اي كه بر اساس فرآيند كارگاهي توليد شود كه در اين فرآيند زندگي عادي افراد شبيه‌سازي و بررسي مي‌شود و از اين اتفاقات زنده زندگي در جهت تغيير و تحول زندگي آدم‌ها استفاده مي‌شود. تاسيس اين موسسه به من كمك كرد تا در طرح و پردازش ايده‌هايم آزادي عمل بيشتري داشته باشم و بتوانم خلاقيت‌هايي را كه براي انجام‌شان بايد خطر كرد را با خيال راحت‌تري انجام دهم. در حقيقت من از تاسيس اين موسسه استفاده پژوهشي مي‌برم.

همچنين من در رابطه با دريافت‌ها و اصول روان‌شناسي كه مطالعه كرده‌ام دو كتابچه نيز نوشته‌ام كه خودشناسي است. هدف از نگارش اين كتاب‌ها اين است كه خوانندگان تاثيرناخودآگاه بگيرند و رفتارشان تغيير كند بدون آنكه متوجه شوند. همچنين در حال ساخت مستند آموزشي آشنايي با روان شناسي خويشتن هستيم كه به صورت DVD در حال آماده شدن است.
چي شد كه تصميم گرفتيد در رشته روان‌شناسي ادامه تحصيل بدهيد؟
خب من فكر مي‌كنم حرف‌هاي جديدي در اين حوزه دارم و با آنكه آكادميك درس نخوانده بودم اما با دريافت‌هاي دروني و پژوهش‌هاي شخصي به نكات مهمي ‌از روان‌شناسي رسيدم. بنابراين تصميم گرفتم كه در همين رشته ادامه تحصيل بدهم و فكر مي‌كنم مي‌توانم به نظريه پردازي هم برسم.

تا كنون چند كارگاه آموزشي برگزار كرده‌ايد؟
در سال گذشته 250 كارگاه آموزشي برگزار كردم و طي ? سال گذشته نيز بيش از سه هزار نفر از اين كارگاه‌هاي آموزشي استفاده كرده‌اند.

شيوه كار در كارگاه‌هاي آموزشي شما چطور است؟
افراد شركت‌كننده بعد از چهار جلسه انتخاب مي‌كنند كه چطور مي‌خواهند بقيه كارگاه را ادامه دهند. در كارگاه‌هاي ما مسئوليت‌ها به سبك خانواده تقسيم مي‌شود.

هزينه استفاده از كارگاه‌هاي‌تان چقدر است؟
در حال حاضر براي هر چهار جلسه 60هزار تومان دريافت مي‌شود كه در هر هفته يك جلسه دو ساعته برگزار مي‌شود.

شما از طريق برگزاري اين كارگاه‌هاي آموزشي درآمد مطلوبي هم داشته‌ايد؟
تا الان نگاهم به اين كارگاه‌ها نگاه درآمدزايي نبوده است و بيشتر هدفم پژوهش و تحليل رفتار بوده است و هرچه هم درآمد داشته‌ام براي پروژه‌هايم هزينه كرده‌ام.
اين روزها در سطح شهر كه راه رويد‌، آگهي‌هاي تبليغات زيادي را مي‌بينيد كه كارگاه‌هاي روان‌شناسي را تبليغ مي‌كنند، به نظر
شما آيا مي‌توان به آنها اعتماد و در كارگاه‌هاي‌شان شركت كرد؟

سمينارها و همايش‌ها محصولاتي هستند كه انسان‌ها ارائه مي‌كنند و بايد ديد هدف از ارائه محصول چيست؟ كار ما به عنوان مخاطب در اين زمينه راحت‌تر است چرا كه مي‌توانيم انتخاب كنيم. هر كلاس و كارگاهي كارآيي خاص خودش را دارد اما سطح كارآيي‌ها متفاوت است. بايد مخاطبان كلاس‌هاي مختلف را بررسي كرد. عده‌اي تنها در جذب اوليه افراد موفق هستند و در حد آشنا كردن افراد با مقولات روان‌شناسي مي‌توانند جلو روند و افرادي كه در اين كلاس‌ها حضور پيدا مي‌كنند بعد از آنكه با اصول اوليه روان‌شناسي آشنا شدند اگر خواستند ادامه دهند و به صورت عميق‌تر مباحث را بررسي كنند بايد كارگاه‌هاي‌شان را عوض كنند و دروني‌تر و عميق‌تر به مسائل بنگرند. به عقيده من فرآيند كارگاهي و كلاسي حس خاصي دارد و اگر مشكل افراد حاد بود مي‌توانند از مشاوره‌هاي فردي كمك گيرند. در كارگاه‌ها مقدار زيادي اطلاعات توسط مدرس كارگاه ارائه مي‌شود و مابقي تجربه‌هاي حاضران است كه مي‌تواند براي بقيه شركت كنندگان مفيد باشد.

به عنوان پرسش آخر، چه پيشنهادي به خانواده‌هايي داريد كه كودك زير ? سال دارند تا كودك‌شان در بزرگسالي دچار گره‌هاي كور رفتاري نشود؟
به عقيده من كانون خانواده بهترين جا براي محقق شدن روياها و آرزوهاي كودكان است. به والدين توصيه مي‌كنم حتما در نوع برقراري رابطه با خردسالان مهر و محبت را از ياد نبرند. حتي ما در آموزه‌هاي ديني‌مان هم داريم كه بچه‌ها تا 6 سالگي امير شما هستند‌. اين جمله حجت را تمام مي‌كند يعني اينكه به اندازه يك پادشاه تصميم گيرنده هستند و شما بايد آنها را در خواسته‌ها و كارهاي‌شان آزاد بگذاريد تا هم خلاقيت‌شان پرورش يابد هم شخصيت‌شان. باز هم مي‌گويم محبت درست و به موقع را هيچ وقت نبايد از كودك دريغ كرد.

 




بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است