صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 4243                                               
بيكاري فارغ‌التحصيلان سرچشمه افسردگي جوانان
دانستني منبع
بيكاري فارغ‌التحصيلان سرچشمه افسردگي جوانان عنوان
فريبا خان احمدي نويسنده
1393/06/30 تاريخ

بسياري از جوانان به دنبال فارغ‌التحصيل شدن از مدرسه يا دانشگاه حملات پنيك يا افسردگي را تجربه مي‌كنند و به نوعي خود را نزديك به خط پايان مي‌بينند به‌خصوص اگر برنامه اشتغال تنظيم شده‌اي نداشته باشند احساسات ناخوشايندي سراغ?شان رفته و افسرده و نااميد مي‌شوند.

خلاصه
روزنامه ايران مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

«تبريك مي‌گويم» اين جمله‌اي است كه بارها ممكن است بعد از فارغ‌التحصيلي‌ از دانشگاه شنيده باشيد. حالا وارد دوره‌اي از زندگي شده‌ايد كه نه از كلاس درس و نه از امتحان پايان ترم خبري است و زمان آن رسيده كه همراه اعضاي خانواده و دوستان، جشن فارغ‌التحصيلي گرفته و خود را از هرگونه درسي جدا كنيد اما در اغلب مواقع اين نوع احساس راحتي دوام چنداني ندارد، زيرا افراد بعد از يك دوره كوتاه از بيكاري خسته مي‌شوند و بايد مسئوليت‌هاي مربوط به زندگي پس از فارغ‌التحصيلي را بر عهده بگيرند. به عبارتي پايان دوره دبيرستان و دانشگاه زمان هيجان انگيز و استرس‌زايي است.

 بسياري از جوانان به دنبال فارغ‌التحصيل شدن از مدرسه يا دانشگاه حملات پنيك يا افسردگي را تجربه مي‌كنند و به نوعي خود را نزديك به خط پايان مي‌بينند به‌خصوص اگر برنامه اشتغال تنظيم شده‌اي نداشته باشند احساسات ناخوشايندي سراغ?شان رفته و افسرده و نااميد مي‌شوند. اين نوع افسردگي كه به <افسردگي فارغ‌التحصيلي> معروف است بر روند زندگي روزمره تأثير مي‌گذارد. بنابراين توجه به سلامت روان بعد از پايان دوره تحصيلي از مسائل حائز اهميت است.

به گفته «ويكي هيز» مدير مركز مشاوره خدمات روانشناختي در دانشگاه ميشيگان؛ افسردگي فارغ‌التحصيلي خيلي شايع‌تر از آن چيزي است كه فكر مي‌كنيم. به نظر مي‌رسد ترك دانشگاه خيلي سخت‌تر از ورود به دانشگاه است و اين مرحله دوره‌اي جديد در زندگي است، زيرا بيشتر مردم زندگي بدون وجود ساختار نظام آموزش و پرورش را پيش از اين دوره هرگز تجربه نكرده‌اند.
«تيفاني ميلر» روانشناس و روان درمانگر در نيويورك مي‌گويد: تغيير رفتار از علائم شايع افسردگي در دوره‌گذار است. تغيير در رفتار اجتماعي از جمله گذراندن زمان زياد در تنهايي يا دوري از ملاقات دوستان نزديك همگي ناراحتي‌هاي روحي و رواني ايجاد مي‌كند. اين نوع تغيير در روابط اجتماعي بستگي به افراد دارد اما در هر حال معمولاً تغييرات بسيار شديد است. توجه به نوع ارتباط و گوش دادن به سخنان فارغ‌التحصيلان نااميدي واقعي آنها را نشان مي‌دهد. به گفته اين روان درمانگر دوستان و اعضاي خانواده بايد به عبارت‌هايي مانند «من نمي‌توانم هيچ چيزي را درست كنم ، من زحمت نكشيدم و من ارزش آن را ندارم» گوش دهند. اين عبارات نشان مي‌دهد كه فرد در معرض خطر است.
علائم افسردگي در اين گروه از افراد، شامل تغيير در اشتها و خواب است بنابراين، چنانچه بيكاري پس از فارغ‌التحصيلي در كيفيت زندگي تأثير بگذارد بايد آن را به رسميت شناخت و علت آن را كشف كرد و بر آن غلبه كرد.

 افسردگي فارغ‌التحصيلي از كجا مي‌رسد
از دست دادن هويت، يكي از دلايل اصلي افسردگي فارغ‌التحصيلي است. صرف نظر از برنامه‌هاي مربوط به اشتغال، فارغ‌التحصيلي علامت پايان يك دوره است. اين علامت ممكن است پايان دوره كار علمي يا پايان زندگي تحصيلي باشد. در هر صورت فارغ‌التحصيل شدن نشانه تغيير در روال كار و هويت است. اغلب فارغ‌التحصيلان دبيرستاني يا حتي دانشگاهي با خروج از دنياي درس و تحصيل مجبورند هويت شان را دوباره كشف كنند. به گفته ميلر، نبود برنامه اشتغال اين كشف مجدد را ظاهراً سخت و غيرممكن مي‌سازد.

گاهي اوقات شكل‌گيري و استحكام هويت، زماني اتفاق مي‌افتد كه فرد در تعريف خود از عباراتي مانند «من يك معلم هستم، من يك كارگر هستم، من يك نقاش يا بنا هستم و...» استفاده مي‌كند وقتي از كسي پرسيده مي‌شود شما كه هستيد و چه?كار مي‌كنيد اگر پاسخي براي اين سؤال‌ها نداشته باشد نشان دهنده آن است كه هنوز بخشي از هويت فرد تشكيل نشده است.

دانشگاه فرصتي براي برنامه‌ريزي اهداف بلند مدت و حرفه‌اي است. گاهي اوقات افراد فارغ‌التحصيل به پدر و مادر و حتي استادان شان مي‌گويند فرصت‌هاي بي‌پايان و بالقوه‌اي دارند اما اين نوع انتظارات غير واقعي از بازار كار و توانايي‌ها فرصت دستيابي به موفقيت را به تعويق مي‌اندازد. به گفته «تيفاني ميلر» روانشناس امريكايي در برخي اوقات افسردگي به خاطر انتظارات غيرواقعي از توانايي‌هاي خويش و رؤياهاي غيرقابل تحقق اتفاق مي‌افتد. به عنوان مثال دانشجويي را در نظر بگيريد كه با معدل خوب فارغ‌التحصيل مي‌شود و دوره كارآموزي را هم سپري مي‌كند اما اين موضوع آينده كاري او را تضمين نمي‌كند و به اين معنا نيست كه بعد از پايان دوره تحصيل با يك شغل رؤيايي مواجه خواهد شد، متأسفانه اين مسأله‌اي است كه اغلب افراد به سختي آن را درك مي‌كنند.

از سوي ديگر، يكي از دلايل اصلي و واضحي كه منجر به افسردگي پس از پايان دوره تحصيلي مي‌شود گذراندن يك دوره فشار مالي است. اينكه آيا پدر و مادر بعد از پايان دانشگاه به لحاظ مالي آنها را حمايت خواهند كرد يا نه، از جمله افكاري است كه ذهن جوانان را درگير مي‌كند چون در ظاهر انتظار مي‌رود فرزندان قادر باشند بعد از گرفتن ديپلم يا مدرك دانشگاهي از نظر مالي خودشان را تأمين كنند. اين مسأله فشار عاطفي زيادي را به آنها تحميل مي‌كند و اين فشار رواني زماني بيشتر مي‌شود كه جوانان از وام‌هاي دانشجويي استفاده كرده و بعد از پايان دانشگاه توانايي پرداخت آن را نداشته باشند.
هر پدر و مادري بعد از پايان دوره تحصيلي به فرزندش افتخار مي‌كند اما درست چند ماه بعد زماني كه آنها در حال برنامه‌ريزي براي اوقات بيكاري‌شان هستند احساس نااميدي سراغ اعضاي خانواده مي‌رود بنابراين والدين بايد به خاطر داشته باشند كه وارد شدن به بازار كار مانند چند دهه پيش نيست. به همين دليل گاهي ممكن است آنها نتوانند مشكل وارد شدن به بازار كار را درك كنند. اگر والدين از اهداف و تلاش‌هاي فرزندشان براي ورود به بازار كار و اشتغال آگاه نباشند، فشار بيشتري را به فرزندانشان تحميل خواهند كرد.

 برخورد با افسردگي فارغ‌التحصيلي
راه‌هاي بسياري براي غلبه بر علائم اين نوع افسردگي و رسيدن به روشنايي در انتهاي اين تونل تاريك وجود دارد.
يكي از بهترين روش‌ها براي جلوگيري از افسردگي فارغ‌التحصيلي، نگرش واقع بينانه است. جوانان بايد درباره مشاغلي كه در حال حاضر در جامعه وجود دارد، واقع بين باشند و توجه كنند، انتخاب برخي مشاغل حتي در حد پايين‌تر از تحصيلات دانشگاهي نقطه شروعي براي ورود به بازار كار و كسب تجربه است.

به گفته «ميلر»، يكي از نكات كليدي اين است كه فارغ‌التحصيلان هم با خود هم با خانواده شان در مورد بازار فعلي و مهارت هايشان صادق باشند، زيرا رسيدن به اهداف حرفه‌اي بلافاصله پس از تمام كردن دانشگاه امري بعيد است.
در حالي كه برخي افراد احساس مي‌كنند دستاوردهايشان نسبت به گذشته وضعيت بهتري پيدا كرده ولي برخي ديگر از فارغ‌التحصيلان احساس دلسردي مي‌كنند، زيرا به اعتقاد اين گروه موفقيت آنها در درس و تحصيل به جهان واقعي?شان ارتباطي نداشته است. اين جور افراد به جاي تمركز به‌طور خاص به مدرك تحصيلي يا رزومه كاري،  بايد براي غلبه بر موانع اشتغال تمركز و براي كسب موفقيت بهتر راهكارهايي را تدوين كنند براي غلبه بر موانع بايد قبول كرد كه اين هم يكي ديگر از چالش‌هاي زندگي است و مانند چالش‌هاي گذشته بايد بر آن غلبه كرد.

در اين دوره از زندگي، خانواده براي برخي از فارغ‌التحصيلان منبع فشار و براي برخي ديگر منبع حمايت تلقي مي‌شود، در هر صورت برقراري ارتباط با خانواده براي غلبه بر علائم افسردگي مفيد است اما اگر والدين تلاش‌هاي فرزندشان را براي يافتن كار درك نكردند، لازم است با آنها صحبت شود تا سرخوردگي فرزندانشان را درك كنند. صرفه‌جويي در پول و هزينه‌هاي شخصي يكي ديگر از روش‌هاي كمك به اقتصاد خانواده است. استفاده از امكانات دوران كودكي و كم كردن ميزان توقع از والدين به غلبه بر علائم بحران كمك مي‌كند و توصيه مي‌شود جوانان به والدين شان نشان دهند كه به خاطر حمايت شان سپاسگزار هستند اما لازم است در عين حال حقوق خود را به عنوان يك بزرگسال حفظ كنند.

ميلر مي‌گويد: برخي از خانواده‌ها اين شرايط را كاملاً درك كرده و مي‌پذيرند و فكر مي‌كنند زمان آن رسيده كه فرزندان شان دوباره مانند روزهاي كودكي به آغوش خانواده بازگردند و آزادي‌ها و حقوق خاص شان را حفظ مي‌كنند. اين طرز تلقي والدين با احساس اضطراب در جوانان مبارزه كرده و از بسياري لحاظ به آنها كمك مي‌كند.
در صورت تداوم نشانه‌هاي افسردگي به منظور بهبود وضعيت بايد از يك روانشناس يا روان درمانگر بهره گرفت. گفت‌و‌گوي مناسب و حرفه‌اي در برخورد با اين گروه بسيار مهم است.
«تيفاني ميلر» روان درمانگري كه در اين زمينه خدمات مشاوره‌اي ارائه مي‌دهد، مي‌گويد: افسردگي باليني اغلب توسط عوامل استرس‌زا شروع و هر عامل استرس‌زاي بيروني خوب يا بد باعث ايجاد اضطراب و استرس مي‌شود اما افسردگي فارغ‌التحصيلي با عوامل استرس زاي بزرگي همراه است.

هماهنگ شدن با تغييرات بزرگ زندگي مانند فارغ‌التحصيلي احتياج به زمان دارد زيرا نه تنها زندگي شغلي در حال تغيير است بلكه هويت فرد نيز در حال تغيير است و او براي نخستين بار در زندگي با مفهوم «خداحافظ دانش‌آموز يا دانشجو» روبه‌رو مي‌شود. پذيرش اين تغيير سخت‌ترين كاري است كه افراد تا آن دوره از زندگي شان انجام مي‌دهند. همچنين از دست دادن سيستم پشتيباني با پايان مدرسه و دانشگاه به معناي پايان سيستم حمايتي دوستان و احتمالاً خانواده است كه مقابله با اين تغييرات و ايجاد سيستم پشتيباني جديد شرايط سختي را بوجود مي‌آورد.



حركت به چپ
حركت به راست


مؤسسه مطالعات بهره وري و منابع انساني

 
http://www.iphrd.com/karvarzi.asp
 

اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان سيستان و بلوچستان

 
https://sb.mcls.gov.ir/
 

كميته مطالعات حقوق تكنولوژي

 
http://www.tco.ir/tabsereh3/Other/keshavarzi.htm
 

مركز آمار ايران

 
http://www.sci.org.ir/IMAGES/ARTICLES/amouzesh.pdf
 

مركز اطلاع‌رساني صنايع و معادن ايران

 
http://www.mim.gov.ir/Fadjed/1-1.asp?SysName=%D8%B
 


مجموعه تسهيلات مالي و اشتغالزا (دفتر همكاريهاي فناوري رياست جمهوري )

آسيب‌شناسي اجتماعي بيكاري فارغ‌التحصيلان

بررسي جايگاه فارغ التحصيلان دانشگاهي در بازار کار: تقابل دانشگاه و صنعت

برگزاري چهارمين جشنواره كارآفرينان صنعتي شريف

اشتغال، يك روز پس از فارغ التحصيلى

چهارمين جشنواره کار آفرينان دانشگاه صنعتي شريف

تعداد بيکاران دانش آموخته تا سال 1390 به 630 هزار نفر مي رسد

طرح نيروي انساني فرصتي براي اشتغال فارغ التحصيلان

هنوز طرح دهكده ملي مهارت عملي نشده است

انتقاد وزير كار از ضعف كارآفريني دانشگاه‌ها

نحوه ثبت نام متقاضيان امريه سربازي در صنعت نفت

پانزده درصد فارغ التحصيلان کشور بيکار هستند

دانشگاه با طعم بيكاري

فارغ التحصيلان بيكار همچنان دامنگير اشتغال

بيشترين بيكاري در كشور مربوط به فارغ التحصيلان دانشگاهي است

بيكاري فارغ‌التحصيلان نگران كننده است

جزئيات بيكاري 1.5 ميليون جوان زير 30 سال/ بيكاري زنان 44 درصد شد

نرخ بيكاري درچه‌ رشته‌هايي بالاست؟


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است