صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 4774                                               
دانشگاه با طعم بيكاري
گزارش منبع
دانشگاه با طعم بيكاري عنوان
حامد فوقاني نويسنده
1388/11/21 تاريخ

درصد قابل توجهي از فارغ‌التحصيلان دانشگاهي هرساله در پيدا كردن شغل ناكام مانده و به جمع بيكاران تحصيل‌كرده مي‌پيوندند كه درصد قابل توجهي از آنها نيز حتي به شغلي خارج از علاقه و متناسب با توانايي‌هايشان هم دست پيدا نمي‌كنند.

خلاصه
همشهري آنلاين مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

در سال‌هاي اخير تعداد شركت‌كنندگان در كنكور و آزمون‌هاي ورودي به مؤسسات آموزش عالي افزايش يافته است

به‌گونه‌اي كه هر سال انتظار مي‌رود حدود يك‌و‌نيم ميليون نفر در كنكور كارشناسي دانشگاه‌هاي دولتي شركت ‌كنند و بعد هم درصد زيادي از همين شركت‌كنندگان به سراغ كنكور دانشگاه آزاد بروند.

در ضمن در طول سال، دانشگاه‌هاي پيام نور، علمي كاربردي و... نيز آزمون‌هاي ورودي برگزار كرده و همچنين بعضي از مؤسسات، اقدام به پذيرش دانشجو بدون كنكور ورودي مي‌كنند.

خلاصه اينكه خيلي از جوانان به طرق مختلف وارد مؤسسات آموزش عالي مي‌شوند اما بحثي كه با اين ميزان ورودي و به تبع آن خروجي زياد دانشگاه‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرد، بازار كار و ميزان موقعيت شغلي فراهم براي فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه‌هاست.

درصد قابل توجهي از فارغ‌التحصيلان دانشگاهي هرساله در پيدا كردن شغل ناكام مانده و به جمع بيكاران تحصيل‌كرده مي‌پيوندند كه درصد قابل توجهي از آنها نيز حتي به شغلي خارج از علاقه و متناسب با توانايي‌هايشان هم دست پيدا نمي‌كنند.

طبق گفته سازمان آمار، در حال حاضر متولدان سال‌هاي 60 تا 66 كه بالغ بر 9 و نيم ميليون نفر هستند به سن اشتغال رسيده‌اند كه خيل عظيمي از آنها را تحصيل‌كرده‌هاي دانشگاهي تشكيل مي‌دهند.

  • بحران بيكاري فارغ‌التحصيلان

كم‌توجهي نظام آموزش عالي به نيازهاي جامعه يكي از دلايل بروز بحران و بيكاري فارغ‌التحصيلان است، درصورتي كه نياز اساسي يك فارغ‌التحصيل دانشگاهي براي رسيدن به شغل‌ و پذيرش مسئوليت‌هاي تخصصي جامعه، مهارت است؛يعني فرد علاوه بر داشتن توانايي‌هاي ذهني، فيزيكي و سطح تحصيلات و همچنين ويژگي‌هاي رفتاري چون شخصيت، نوع نگرش، انگيزش و ارزش‌هاي فردي بايد مهارت‌هاي فني، انساني و ادراكي نيز در طول دوران تحصيل كسب كند.

اما اينگونه كه مشخص است بين دوره‌ها و موارد آموزشي دانشگاه با آنچه بازار كار از بعد مهارت فني و علمي مي‌طلبد تناسب منطقي برقرار نشده است و از طرف ديگر قبل از فارغ‌التحصيلي دانشجويان معيارهاي مناسبي براي ارزيابي آنها از حيث حداقل توانمندي علمي و عملي وجود ندارد.

همچنين دانشگاه‌ها و اساتيد نيز نتوانسته‌اند به خوبي روحيه علمي دانشجويان را براي پيدا كردن كار مفيد خود و جامعه تقويت كنند.

دلايل ديگري مثل اينكه« انگيزه درصدي از جوانان از ورود به دانشگاه چيست؟» نيز بر بيكاري آنها بعد از دانشگاه تأثير خواهد گذاشت.

در ميان دانشجوياني كه با انگيزه كسب علم و دانش و تحقيق و بعد ورود به عرصه بازار كار وارد دانشگاه مي‌شوند، عده‌اي هم هستند كه قبل از دانشگاه انگيزه‌اي متفاوت با اين گروه دارند و عده‌اي هم در طول دوران تحصيل در دانشگاه به واسطه عوامل بيروني انگيزه‌ها يا بهتر بگوييم مشغله‌هاي جانبي ديگري به غيراز فعاليت‌هايي كه اول از همه بايد انجام بدهند، پيدا مي‌كنند.

عده‌اي براي اينكه داشتن مدرك را جزئي لاينفك از مقدمات ازدواج مي‌دانند، عده‌اي براي رهايي از نظارت خانواده، عده‌اي براي پيدا كردن همسر، عده‌اي براي به تعويق انداختن زمان سربازي، عده‌اي براي فعاليت در زمينه‌هاي سياسي دانشجويي و... وارد دانشگاه مي‌شوند. متأسفانه خيلي از اين دانشجويان موقع انتخاب رشته تحصيلي هم هيچ اهميتي به استعداد، توانايي و علاقه خود نمي‌دهند.

حال آنكه خيلي از مسئولين امر، هدايت و سوق دادن جوانان به سمت و سوي امور سودمند و مناسب براي آنها و جامعه را خارج از حوزه فعاليت و كنترل نظام آموزش عالي مي‌دانند و اين خود عاملي بر پيشرفت مشكلات فوق بوده است.

  • مدرك‌هاي بي‌كاركرد، استرس‌هاي بي‌حد

به هر حال افراد زيادي وارد دانشگاه شده  و سپس با توانايي، اهداف و انگيزه‌هاي مختلفي فارغ‌التحصيل مي‌شوند اما نكته حائز اهميت ديگر اين است كه بي‌شك يك فرد با مدرك فوق ديپلم، ليسانس و فوق ليسانس ديگر حاضر نخواهد بود تن به هر كاري بدهد؛ حتي كارهايي كه قبل از دانشگاه براي آنها ارزش قائل شده و گزينه اصلي براي او بوده است.

چه بسا شايد اگر وارد همان شغل شود از لحاظ مالي در وضعيت به‌مراتب بهتري نسبت به موارد شغلي‌اي كه نياز به مدرك دانشگاهي دارند، قرار بگيرد.

بنابراين بيكاري بعد از دانشگاه به هر دليلي ممكن است براي فرد فارغ‌التحصيل ايجاد شود؛ فارغ‌التحصيلي كه ممكن است در طول دوران دانشگاه ازدواج كرده و حالا ديگر يك شريك زندگي را در كنار خود داشته باشد. اما روشن است كه بيكاري در افراد - مخصوصا سرپرست‌هاي خانواده- مي‌تواند مشكلات حادي را هم براي خانواده آنها و هم جامعه ايجاد كند.

انتظار خانواده از فرزندي كه چندين سال او را به‌دليل شرايط سني و تحصيل حمايت كرده‌اند اين است كه بعد از اتمام دوره دانشگاه هرچه زودتر وارد بازار كار شود.

اين انتظار باعث فشارهاي رواني زيادي برجوان مي‌شود، چنان‌كه طبق بررسي‌هاي به عمل آمده چنين فشارهايي قدرت ايمني بدن را كاهش داده و بنابراين فرد آسيب‌پذيرتر خواهد شد. البته طبق همين تحقيقات، شخص با يافتن كار مناسب خيلي زود قدرت ايمني خود را باز مي‌يابد.

عواملي نيز هستند كه مي‌توانند باعث تشديد فشارها برجوان شود؛ از جمله اين عوامل اين است كه جوان در طول دوران تحصيل ازدواج كرده يا بعد از دانشگاه در شرف ازدواج باشد، جوان هنگام انتخاب رشته در زمان كنكور با پافشاري تمام، رشته مورد علاقه خود را انتخاب كرده و گزينه‌هايي كه خانواده به او پيشنهاد مي‌كنند را رد كند، دانشجو در طول دوران دانشگاه به تمجيد و تعريف از رشته‌اي بپردازد كه در آن مشغول به كسب دانش است يا عواملي ديگري مثل سن بالاي نان‌آور خانواده، در مضيقه بودن خانواده از لحاظ مادي، مشغول به كار شدن ديگر فرزندان و به قولي سر و سامان گرفتن آنها و بيكار ماندن فارغ‌التحصيل جديد در خانواده و... .

در چنين شرايطي آنچه مي‌تواند به روند خانه و خانواده كمك كند، مديريت بر استرس و اضطراب ناشي از بيكاري است. در وهله اول خانواده و جوان تازه فارغ‌التحصيل شده نبايد زمان لازم براي يافتن كار مناسب را براي خود محدود كنند. تعيين يك مدت زمان مشخص براي يافتن كار چند پيامد را به‌دنبال دارد: اول اينكه باعث افزايش استرس بر جوان و سپس تنش‌ها در خانواده مي‌شود. دوم اينكه جوان خود را مجاب مي‌كند كه بايد حتما كاري داشته باشد و اين باعث مي‌شود تا نخستين فرصت شغلي را كه برايش ايجاد شده و حتي شايد به رشته تحصيلي‌اش هم مربوط نباشد، قبول كند. حال ممكن است اين شغل از حد انتظار پايين‌تر بوده و خود او هم اين موضوع را نفهمد.

مشغول به كار شدن در چنين شغلي نتايج ديگري به همراه دارد؛ مطمئنا اين جوان به جاي اينكه امكان‌هاي شغلي را براي خود افزايش دهد، با اين كار كلا آنها را از بين برده است.

موارد بسيار زيادي ديده شده‌اند حاكي از اينكه اشخاص در شغلي غيرمرتبط با رشته تحصيلي خود مشغول به كار شده و با گرفتن نخستين حقوق، سال‌هاي سال خود را درگير كار و زندگي كرده‌اند و حالا ديگر امكان بيرون آمدن از آن شغل و جست‌وجو براي شغلي جديد وجود ندارد، چه بسا كه از شغل فعلي خود و مزاياي آن رضايت كافي ندارند.

در بعضي موارد ديگر، جوان در جايي مشغول به كار مي‌شود كه فضاي شغلي مناسب را براي او نداشته و هماهنگ‌نبودن فضا با روحيات او باعث وارد شدن استرس بيشتر به وي مي‌شود ولي چه كند كه ناچار به تحمل شرايط است و تنها چيزي كه مي‌تواند برايش مؤثر واقع شود راهكارهاي كنار آمدن با شغلي است كه از آن تنفر دارد. البته اينكه يك جوان چنين مجبور مي‌شود زمان پيدا كردن كار را براي خود كاهش دهد بيشتر در خانواده‌هايي رخ مي‌دهد كه فرزندشان را با ديگران مقايسه مي‌كنند.

در وهله‌هاي بعدي جوان و خانواده‌اش بايد سعي كنند به‌دنبال راه‌هايي باشند كه مي‌توانند به يك شغل مناسب ختم شوند. در نظر داشته باشيد كه ساده‌ترين راه هميشه بهترين راه نيست.

مثلا اينكه بعضي‌ها فقط در روزنامه‌ها به‌دنبال كار مي‌گردند اما غافل از اينكه خيلي از نهادها و اداره‌هاي دولتي، كارخانه‌ها، شركت‌ها و... اقدام به جذب نيرو كرده و اطلاعيه‌هاي خود را از طريق سايت‌شان اعلام مي‌كنند.

حتي مي‌توانيد خود اشتغال‌زايي را نيز يك راه بدانيد. اگر واقعا به توانايي خود ايمان داريد، نترسيد و با در نظر گرفتن حداقل سرمايه اوليه، شروع كنيد.

در اين مسير بد نيست سري به صندوق‌هاي تأمين اعتبار كارآفريني بزنيد و از چند و چون تسهيلات آنها اطلاعاتي به دست آوريد. اما اين را هم بدانيد كه اگر فكر مي‌كنيد گرفتن وام و اقساط آن برايتان استرس‌زاست دور اين مورد را خط بكشيد.

بنگاه‌هاي كاريابي نيز مي‌توانند مفيد واقع شوند اما تمام تلاش و گزينه‌هاي خود را محدود به آنها نكنيد و همه مواردي كه مي‌توانند برايتان يك فرصت شغلي ايجاد كنند را در نظر بگيريد. 

خيال نكنيد بعد از دانشگاه همه چيز در حد همان مدرك‌تان تمام شده است. همان ‌طور كه گفته شد خيلي از مهارت‌ها در دانشگاه آموزش داده نمي‌شوند؛ پس سعي كنيد مواردي را كه فهميده‌ايد نياز است تا به يك شغل مناسب دست پيدا كنيد (مثل زبان انگليسي، نرم‌افزارهاي رايانه‌اي، مهارت فني و...) و تا به حال اقدامي براي فراگيري آنها نكرده‌ايد، همين حالا ياد بگيريد.

در ضمن فارغ‌التحصيلان ارتباط خود را با استاد دروس تخصصي رشته تحصيلي از دست ندهند. در اين زمان كه آنها همه واحدهاي دانشكده را گذرانده‌اند بهترين موقع است تا از استادان براي پيدا كردن شغل مرتبط با رشته خود مشاوره بگيرند.



حركت به چپ
حركت به راست


مؤسسه مطالعات بهره وري و منابع انساني

 
http://www.iphrd.com/karvarzi.asp
 

اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان سيستان و بلوچستان

 
https://sb.mcls.gov.ir/
 

كميته مطالعات حقوق تكنولوژي

 
http://www.tco.ir/tabsereh3/Other/keshavarzi.htm
 

مركز آمار ايران

 
http://www.sci.org.ir/IMAGES/ARTICLES/amouzesh.pdf
 

مركز اطلاع‌رساني صنايع و معادن ايران

 
http://www.mim.gov.ir/Fadjed/1-1.asp?SysName=%D8%B
 


مجموعه تسهيلات مالي و اشتغالزا (دفتر همكاريهاي فناوري رياست جمهوري )

آسيب‌شناسي اجتماعي بيكاري فارغ‌التحصيلان

بررسي جايگاه فارغ التحصيلان دانشگاهي در بازار کار: تقابل دانشگاه و صنعت

برگزاري چهارمين جشنواره كارآفرينان صنعتي شريف

اشتغال، يك روز پس از فارغ التحصيلى

چهارمين جشنواره کار آفرينان دانشگاه صنعتي شريف

تعداد بيکاران دانش آموخته تا سال 1390 به 630 هزار نفر مي رسد

طرح نيروي انساني فرصتي براي اشتغال فارغ التحصيلان

هنوز طرح دهكده ملي مهارت عملي نشده است

انتقاد وزير كار از ضعف كارآفريني دانشگاه‌ها

نحوه ثبت نام متقاضيان امريه سربازي در صنعت نفت

پانزده درصد فارغ التحصيلان کشور بيکار هستند

دانشگاه با طعم بيكاري

فارغ التحصيلان بيكار همچنان دامنگير اشتغال

بيشترين بيكاري در كشور مربوط به فارغ التحصيلان دانشگاهي است

بيكاري فارغ‌التحصيلان نگران كننده است

جزئيات بيكاري 1.5 ميليون جوان زير 30 سال/ بيكاري زنان 44 درصد شد

نرخ بيكاري درچه‌ رشته‌هايي بالاست؟


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است