صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 4867                                               
مقاله منبع
لزوم اشتغال به كار جوانان قبل از فارغ التحصيل شدن عنوان
محمود رخ بخش‌زمين، دانشجوي كارشناس ارشد مديريت آموزشي نويسنده
1385/12/06 تاريخ

اين مقاله به روش كتابخانه‏اي تنظيم يافته است و در آن به ايجاد اشتغال براي دانشجويان، تأسيس مراكز كاريابي در دانشگاهها، كمك به اقتصاد خانواده و كم كردن انتظارات دانشجويان از استخدام رسمي پس از فارغ‏التحصيل شدن پرداخته است.

خلاصه
خلاصه مقالات اولين همايش اشتغال و نظام آموزش كشور مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

اين مقاله به روش كتابخانه‏اي تنظيم يافته است و در آن به ايجاد اشتغال براي دانشجويان، تأسيس مراكز كاريابي در دانشگاهها، كمك به اقتصاد خانواده و كم كردن انتظارات دانشجويان از استخدام رسمي پس از فارغ‏التحصيل شدن پرداخته است.

جوانان در اوقات فراغت بايد كار كنند؛ منتهي به چه نوع كاري بپردازند؟ چند ساعت در هفته وچه مواقعي كاركنند تاضامن رشدو بالندگي آنها باشد و به خلاقيت فكري آنان نيز كمك كند.

تحقيق شيخ (1367) نشان مي‏دهد كه بين كار و خلاقيت رابطه معني داري وجود دارد.

تحقيق اميد (1358) نشان دهنده آنست كه افراد خلاق از موقعيت شغلي بهتري برخوردارند. در همين مورد تحقيقات بيشتري درباره رابطه كار با پيشرفت تحصيلي انجام شده است و تأثير كار دانشجويان را بر روي نمرات درسي آنان مورد بررسي قرار گرفته است.

در فرهنگ ما نسبت به كار و فعاليت نگرش مثبتي وجود داشته و دارد: ابوعلي سينا (428) هوشيار (1347)، شريعتمداري (1340) حسيني (1362) لزوم كار و فعاليت را براي جوانان متذكر شده‏اند و آن را جزء از اصول آموزش و پرورش جوانان دانسته‏اند.

شفيع آبادي (1367) كاركردن را رويه مناسبي جهت صرف انرژي، تحكيم روابط اجتماعي، جزئي از جامعه محسوب مي‌شود و شناخت توانائيها و محدوديتها مي‏داند.

از طرفي ديگر تامپسون (1990) به نقل از شكر كن (1371) در رابطه با نظريه‌هاي كار و فعاليت، متغيرهاي درون زاد و برون زاد مربوط به انگيزه هاي كار و فعاليت را مطرح ساخته است. مطابق اين نظريه، متغيرهاي برون‏زاد، اهرمها و وسايل اقدام علمي تلقي مي‏شوند و متغيرهاي درون زاد نقش ميانجي دارند.

در مورد خلاقيت، كفايت (1372) در تحقيق خود به جمع‏آوري تعاريفي از خلاقيت پرداخته است از جمله تعاريف مربوط به گنزلين (1953) درودهي (1959) تونس (1959) فرم (1959) استن و پارنس (1962) مدنيك (1962) فاكس (1968) كسير (1968) هورلاك (1982) و…..

با مطابقت دادن نظريه انگيزه كار و عمل با تعاريف خلاقيت مي‏توان چنين نتيجه گرفت كه كار و فعاليت زمينه خلاق پروري را فراهم مي‌سازد و مطابق تحقيقات قبلي بين فعاليت و خلاقيت رابطه معني داري وجود دارد.

از طرفي ديگر يافته‏هاي تحقيقاتي جورتفت (1994) ريورز (1992) گليشن (1991) چريلهاي (1991) در دانشگاههاي آمريكا نشان مي‏دهد كه بيش از نيمي از دانشجويان در آمريكا كار مي‏كنند و اگر اين كارها تحت شرايط زير انجام شوند مطلوب نيز مي‏باشند:

  • الف- كمتر از 15 ساعت در هفته باشند. 
  • ب- در راستاي تحصيلات دانشجويان باشد.
  • ج- در دانشكده محل تحصيل باشد.

كليه محققين ذكر شده نتيجه گرفته‏اند كه اشتغال به كار دانشجويان اگر با شرايط فوق انجام پذيرد .تأثير منفي ناچيزي بر روند تحصيلات دانشجويان خواهي داشت كه در مقابل مهارتهاي كسب شده از راه كار كردن اين اثر منفي قابل چشم پوشي است.


محقق در پايان ضمن ارائه يافته‏هاي خود به يك راهكار علمي پرداخته شده است كه بر اساس آن مي‏توان در هر دانشگاه مركز كارآفريني و كاريابي تأسيس كرد تا دانشجويان بتوانند در بدو ورود به دانشگاه مشكلات معيشتي خود را نيز حل كنند و به كسب مهارت ضمن تحصيل بپردازند.



حركت به چپ
حركت به راست


بيكاري فارغ التحصيلان، چرا؟

 

لزوم اشتغال به كار جوانان قبل از فارغ التحصيل شدن

 

چالشهاي اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها

 

بررسي تحولات اشتغال فارغ‌التحصيلان نظام آموزش عالي در بخش‌هاي عمده اقتصادي با استفاده از تحليل انتقال سهم

 

آسيب‌شناسي چالشهاي اشتغال فارغ‌التحصيلان نظام آموزش عالي كشور

 

بررسي تطبيقي سياست‌هاي اشتغالزايي فارغ‌التحصيلان در كشورهاي مختلف با كشور ايران

 

ارائه الگو و مكانيسم‌هاي نوين و زودبازده اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

چالشهاي اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهها

 

كارآفريني و اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

سيستم اطلاع‌رساني بازاركار يكي از عوامل هماهنگ‌كننده بين اشتغال و نظام عالي كشور

 

تحليل موانع و مشكلات اشتغال فارغ‌التحصيلان كشاورزي از ديدگاه آموزشگران

 

بررسي نقش مراكز كاربابي در زمينه اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

اشتغال نوين راهي بسوي كاهش بيكاري فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

بررسي پتانسيل انباشت سرمايه در فعاليتهاي اقتصادي فارغ‌التحصيلان دانشگاهي از منظر كارآفريني اجتماعي

 

آسيب شناسي ناكارآمدي ارتباط و تعامل دانشگاهها و مراكز آموزش عالي با بازاركار

 

شركت تعاوني 1609 دانشجويي: رهيافتي نو در خوداشتغالي دانش‌آموختگان كشاورزي

 

دانشگاه آزاد اسلامي و نقش آن در اشتغال

 

بررسي وضعيت اشتغال فارغ‌التحصيلان آموزشهاي علمي-كاربردي و توانمنديهاي اين آموزشها در ايجاد فرصتهاي شغلي

 

نقش كارآفريني در اشتغال زنان فارغ‌التحصيل

 

چالش‌هاي اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها

 

خلاقيت

 
http://www.creativity.ir/content/blogcategory/26/4
 


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است