صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 6182                                               
دانش آموختگان همه دانشگاه‌هاي كشور مي‌توانند از دانشگاه جامع علمي كاربردي وام اشتغالزا بگيرند
گزارش منبع
دانش آموختگان همه دانشگاه‌هاي كشور مي‌توانند از دانشگاه جامع علمي كاربردي وام اشتغالزا بگيرند عنوان
امين بلندهمت نويسنده
1386/08/05 تاريخ

18 مهر ماه همزمان با آغاز چهارمين سال فعاليت اين دانشگاه دكتر حسين بلندي، رييس دانشگاه جامع علمي- كاربردي در نشستي با حضور خبرنگاران مهمترين دستاوردها، اهداف و برنامه‌هاي آتي دانشگاه را تشريح كرد.

خلاصه
بازار كار مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

اشاره:

دانشگاه جامع علمي كاربردي يكي از دانشگاه‌هاي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است كه با اهدافي نظير ارتقاء سطح مهارت شاغلين بخش‌هاي مختلف اقتصادي، افزايش مهارت‌هاي فارغ التحصيلان، ارتقاي شاخص‌هاي كمي و كيفي آموزش‌هاي كاربردي در جامعه و.... تشكيل و در حال فعاليت است.

18 مهر ماه همزمان با آغاز چهارمين سال فعاليت اين دانشگاه دكتر حسين بلندي، رييس دانشگاه جامع علمي- كاربردي در نشستي با حضور خبرنگاران مهمترين دستاوردها، اهداف و برنامه‌هاي آتي دانشگاه را تشريح كرد. 

رييس دانشگاه جامع علمي – كاربردي در ابتداي اين نشست با اشاره به نحوه شكل‌گيري اين دانشگاه گفت: در سال 1369 شوراي عالي انقلاب فرهنگي ، تشكيل شوراي آموزش‌هاي عالي علمي – كاربردي را به تصويب رسانيد و درتعريف آن آورده: آموزش‌هاي علمي- كاربردي به آموزش‌هايي كه به قصد ارتقاي دانش افراد و ايجاد مهارت‌هاي لازم و به فعاليت درآوردن استعدادهاي نهفته درآنان صورت مي پذيرد اطلاق مي شود.

وي با بيان اينكه آموزش‌هاي علمي – كاربردي ، دانش‌آموختگان را براي احراز شغل، حرفه و كسب و كار آماده مي كند افزود: آموزش‌هاي اين دانشگاه نسبت به تحولات صنعتي انعطاف‌پذير بوده و با تغييرات نيازهاي كشور تغيير مي‌كند.

بلندي با اشاره به تفاوت آموزش‌هاي علمي-كاربردي با ساير دانشگاه‌ها عنوان كرد: آماده سازي تدريجي و مستمر افراد براي وارد شدن به حيطه شغلي خاص در اين آموزش ها مورد توجه قرار گرفته است و بدين منظور آموزش‌هايمان را براساس تجزيه و تحليل مشاغل مختلف شكل مي‌دهيم.

وي كارآموزي و كسب مهارت‌هاي شغلي را از مهترين برنامه‌هاي اين دانشگاه ذكر كرد و افزود: طراحي نظام آموزشي ما بايد به گونه‌اي باشد كه فارغ التحصيلان ، كارايي لازم براي اشتغال را دارا بوده و در كنار آن نيز بتوانند ادامه تحصيل دهند.

رييس دانشگاه جامع علمي_كاربردي با اشاره به اينكه استفاده از امكانات بخش دولتي و غيردولتي در اساسنامه تشكيل اين دانشگاه پيش بيني شده است عنوان كرد: با ورود بي رويه تكنسين‌هاي خارجي به كشور، ضرورت ايجاد دانشگاهي كه بتواند به اين نيازها بپردازد احساس مي‌شد.

وي در خصوص رشته‌هاي تحصيلي اين دانشگاه گفت: در حال حاضر 631 برنامه مصوب وجود دارد كه از سال 1371 تا 1384 تعداد برنامه هاي مصوب 505 برنامه بوده كه 103 برنامه به رشته‌هاي كارشناسي ناپيوسته اختصاص داشته است.

بلندي با اشاره به ضرورت بازنگري در برنامه هاي آموزشي با توجه به نيازهاي مختلف صنايع گفت: طي سال 71 تا 84 در 13 برنامه آموزشي بازنگري و 13 رشته ديگر جايگزين آن‌ها شد.

وي تعداد رشته‌هاي اضافه شده اين دانشگاه را طي سال‌هاي 84 تا 86  ، 126 رشته عنوان كرد و افزود: از اين ميان 34 برنامه به رشته‌هاي كارشناسي ناپيوسته اختصاص داشته و در همين مدت در 37 برنامه نيز بازنگري صورت گرفته كه 45 رشته ديگر جايگزين آن‌ها گرديده است.

بلندي تعداد مراكز فعال علمي- كاربردي را 448 مركز عنوان كرد و ادامه داد: طي فرايندي از فروردين 83 به بعد ، مراكز آموزش عالي علمي- كاربردي به سطح قابل قبولي از استانداردها سوق داده شدند .

وي با انتقاد از كساني كه به افزايش تعداد مراكز اجرايي علمي-كاربردي اعتراض دارند عنوان كرد: از سال 83 به بعد فقط 36 مركز جديد به مراكز قبلي اضافه شده است كه همه آن‌ها جزو مراكز وابسته به دستگاه ها هستند.

 رييس دانشگاه جامع عملي-كاربردي مجوز مراكز را به سه حالت مراكز دولتي، عمومي و خصوصي تقسيم بندي كرد وگفت: مراكز بخش خصوصي كه از سوي شوراي گسترش آموزش عالي مجوز دارند مراكز ماندگار ما هستند و تعدادي از مراكز نيز مراكز مجري بوده كه مثلا باتوجه به احساس نياز در كارخانه‌اي بزرگ ايجاد شده اند كه با برطرف شدن آن نياز از بين مي روند.

وي با بيان اينكه تمام دوره‌هاي عالي دانشگاه جامع علمي-كاربردي از ابتدا تاكنون داراي مجوز از شوراي گسترش آموزش عالي كشور است عنوان كرد: در بخش خصوصي 120 مركز علمي كاربردي در حال اخذ موافقت اصولي از شوراي گسترش آموزش عالي هستندكه اين مراكز بيشتر در مناطق محروم تاسيس خواهند شد.

بلندي با اشاره به اينكه طبق ابلاغيه وزير علوم از سال 85 به بعد كميته‌اي تخصصي در دانشگاه ، صدور مجوزهاي دوره‌هاي پودماني را صادر مي كند گفت: صدور مدرك نيز در اين دانشگاه فقط توسط دانشگاه صادر مي‌شود وهيچ مركزي حق صدور مدرك را ندارد.

رييس دانشگاه علمي كاربردي در بخش ديگري از سخنانش گفت: از بهمن 75 تاكنون براي 688 هزار و 622 دانشجو ظرفيت‌سازي شده است كه از اين تعداد براي 345 هزار و 322 دانشجو بين مهر 84 تا مهر 86 ايجاد ظرفيت شده است.

وي تعداد رشته‌هاي كارداني پودماني اين دانشگاه را در حال حاضر 93 رشته عنوان كرد و ادامه داد: اخيرا با همكاري صنوف كشور ، 11 رشته مرتبط با صنوف همانند مديريت كسب و كار، خدمات مالي در واحدهاي صنفي، خدمات مشاور املاك، بازاريابي و .... در اين دانشگاه در قالب طرح پودماني تدريس مي‌شود.

بلندي تعداد رشته‌هاي كارداني پيوسته اين دانشگاه را در حال حاضر 220 رشته عنوان كرد و افزود: باتوجه به سياست توسعه رشته‌هاي كارشناسي ناپيوسته دانشگاه در تلاشيم اين رشته‌ها را از 37 رشته در سال 84 به 100 رشته در سال جاري افزايش دهيم.

وي با بيان اينكه از بدو تاسيس اين دانشگاه امكان تحصيل تا بالاترين مقاطع تحصيلي در آن پيش‌بيني شده است گفت: در حال حاضر باتوجه به امكانات موجود امكان تحصيل تا مقطع كارشناسي در اين دانشگاه فراهم است وبا تاسيس مركز تربيت مدرس در جهت ارائه مدرك كارشناسي ارشد به بالا نيز اقدام خواهيم كرد.

رييس دانشگاه جامع علمي-كاربردي با اشاره به اينكه تعداد مدرسان اين دانشگاه از 4 هزار نفر در مهر 1384 به بيش از 17 هزار نفر در سال جاري افزايش يافته است، گفت: در تلاشيم شرايطي فراهم كنيم تا افراد متخصصي كه بيش از 15 سال سابقه حضور در صنعت را دارند بتوانند با گذراندن دوره آموزشي كوتاه مدت به عنوان مدرس در اين دانشگاه فعاليت كنند.

وي با اشاره به اينكه دانشگاه جامع علمي- كاربردي يك دانشگاه كارآفرين است عنوان كرد: افزايش مهارت شاغلين و تربيت نيروهايي كه بتوانند خارج از بدنه دولت فعاليت كنند از برنامه‌هاي دانشگاه است و در واقع آموزش‌هاي ما بايد به اشتغال گره بخورد.

بلندي با بيان اينكه سال گذشته 30 ميليارد تومان تسهيلات اشتغالزا از طريق صندوق مهر امام رضا(ع) در اختيار دانش‌آموختگان اين دانشگاه قرار گرفته است گفت: در اين زمينه هزار و 800 طرح به اين صندوق ارايه شد كه هزار و 200 طرح آن به تصويب رسيده است.

وي تسهيلات اشتغالزاي در نظر گرفته شده براي سال جاري را 430 ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: از اين مبلغ 400 ميليارد تومان آن از طريق اعتبارات بنگاه‌هاي زودبازده پيش‌بيني شده و مابقي آن از طريق صندوق مهررضا(ع) تامين مي‌شود.

رييس دانشگاه جامع علمي- كاربردي با بيان اينكه طبق توافقات صورت گرفته با وزارت كار و امور اجتماعي امسال به غير از دانش‌آموختگان ، به دانشجويان نيز تسهيلات اشتغالزايي پرداخت مي‌شود عنوان كرد: در همين راستا امسال در پذيرش دانشجوي پودماني افرادي پذيرفته خواهند شد كه مساله خدمت سربازي آنان حل شده باشد.

وي بااشاره به تشكيل 200 انجمن علمي در اين دانشگاه گفت : هدف ما از تاسيس انجمن‌هاي علمي كمك به دانشجويان براي تعريف پروژه‌هاي اشتغالزا است.

بلندي با اشاره به اينكه از طرف شوراي گسترش آموزش عالي اجراي طرح كارورزي كليه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي به عهده اين دانشگاه قرارگرفته است خاطرنشان كرد: براساس اين طرح تمام دانش‌آموختگان دانشگاه‌هاي مختلف كشور مي توانند در دوره‌هاي كوتاه مدت مهارتي دانشگاه علمي كاربردي شركت كنند و سپس از تسهيلات اشتغالزا دانشگاه جامع علمي كاربردي بهره‌مند شوند .

وي رشد فيزيكي دانشگاه را نسبت به دو سال گذشته قابل توجه دانست و گفت: ما ظرفيت پذيرش بيش از 900 هزاردانشجو را داريم و اين در حالي است كه تعداد دانشجويان ما در حال حاضر حدود 250 هزار نفر است

رييس دانشگاه جامع علمي-كاربردي با اشاره به تدريس درس كارآفريني از سال 83 در اين دانشگاه افزود: با توجه به دريافت مجوز انتشار توسط اين دانشگاه ، اولين كتابمان را در سالروز تاسيس دانشگاه علمي- كاربردي به چاپ رسانديم.

وي همچنين در پايان اين مراسم به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

بلندي در پاسخ به سوالي درباره طولاني بودن زمان صدور مدرك در اين دانشگاه گفت: به دليل اينكه براي صدور مدرك مسوول دستگاه اجرايي مربوطه نيز بايد تاييديه ارايه دهد ، سپري شدن اين زمان طبيعي است و در سال‌هاي اخير اين زمان كوتاه‌تر شده است.

وي همچنين در رابطه با مراكز مجري كه داراي مجوز از وزارت ارشاد هستند اظهار كرد: اينها مراكزي هستند كه از سال 80 تا 82 تاسيس شده اند و جزو مراكز خصوصي محسوب مي‌شوند و حدود 200 هزار مترمربع فضاي آموزشي در اختيار دارند. اين مراكز تا پايان اجراي طرح ساماندهي و تا زمان تبديل وضعيت مي‌توانند به فعاليت خود ادامه دهند. 



حركت به چپ
حركت به راست


بيكاري فارغ التحصيلان، چرا؟

 

لزوم اشتغال به كار جوانان قبل از فارغ التحصيل شدن

 

چالشهاي اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها

 

بررسي تحولات اشتغال فارغ‌التحصيلان نظام آموزش عالي در بخش‌هاي عمده اقتصادي با استفاده از تحليل انتقال سهم

 

آسيب‌شناسي چالشهاي اشتغال فارغ‌التحصيلان نظام آموزش عالي كشور

 

بررسي تطبيقي سياست‌هاي اشتغالزايي فارغ‌التحصيلان در كشورهاي مختلف با كشور ايران

 

ارائه الگو و مكانيسم‌هاي نوين و زودبازده اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

چالشهاي اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهها

 

كارآفريني و اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

سيستم اطلاع‌رساني بازاركار يكي از عوامل هماهنگ‌كننده بين اشتغال و نظام عالي كشور

 

تحليل موانع و مشكلات اشتغال فارغ‌التحصيلان كشاورزي از ديدگاه آموزشگران

 

بررسي نقش مراكز كاربابي در زمينه اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

اشتغال نوين راهي بسوي كاهش بيكاري فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

بررسي پتانسيل انباشت سرمايه در فعاليتهاي اقتصادي فارغ‌التحصيلان دانشگاهي از منظر كارآفريني اجتماعي

 

آسيب شناسي ناكارآمدي ارتباط و تعامل دانشگاهها و مراكز آموزش عالي با بازاركار

 

شركت تعاوني 1609 دانشجويي: رهيافتي نو در خوداشتغالي دانش‌آموختگان كشاورزي

 

دانشگاه آزاد اسلامي و نقش آن در اشتغال

 

بررسي وضعيت اشتغال فارغ‌التحصيلان آموزشهاي علمي-كاربردي و توانمنديهاي اين آموزشها در ايجاد فرصتهاي شغلي

 

نقش كارآفريني در اشتغال زنان فارغ‌التحصيل

 

چالش‌هاي اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها

 

خلاقيت

 
http://www.creativity.ir/content/blogcategory/26/4
 


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است