صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 2697                                               
فارغ‌التحصيلان نبايد فقط به دنبال استخدام باشند
گزارش منبع
فارغ‌التحصيلان نبايد فقط به دنبال استخدام باشند عنوان
نويسنده
1386/12/21 تاريخ

گزارشي از دكتر محمد مهدي زاهدي در سخنراني دومين جشنواره ملي علمي و كاربردي در روز دوشنبه

خلاصه
روزنامه همشهري 21/12/86 مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

 وزير علوم، تحقيقات و فناوري در دومين جشنواره ملي علمي - كابردي گفت: دانشگاه‌ها بايد افرادي تربيت كنند كه تنها به دنبال استخدام نباشند، بلكه خود استخدام كننده و كارآفرين باشند.

به گفته وزير علوم، در دنيايي كه علم و فناوري در آن حرف اول را مي‌زند، برخي كشورهاي استعماري با سوء استفاده از علم و فناوري مقاصد خود را به كشورهاي در حال توسعه تحميل مي‌كنند.

زاهدي معتقد است: در اين شرايط بايد تجاري سازي علم نيز مدنظر قرار گيرد و با توسعه فناوري و تبديل آن به محصول بايد بتوان به اين تجارت دست يافت.

وزير علوم مدعي شد از نظر رشد علم و فناوري كشور ما نسبت به كشورهاي منطقه، رتبه اول را دارد. البته انتظار داريم با توجه به پتانسيل هاي موجود بتوانيم خيلي زودتر به اهداف مشخص شده در چشم انداز دست يابيم.

  وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: اگر بتوانيم بسترها و زيرساختها را فراهم كنيم ، در علم و فناوري بسيار زودتر به اهداف سند چشم انداز خواهيم رسيد و مي‌توانيم به موفقيتهاي بيشتري دست يابيم كه در چشم انداز پيش بيني نشده است.

 دكتر محمد مهدي زاهدي روز دوشنبه در سخناني در دومين جشنواره ملي علمي و كاربردي گفت: سرعت رشد فناوري ما در منطقه خوب است و در رتبه اول هستيم ولي انتظار من هم به عنوان يك عضو دولت و هم يك متخصص در علم و فناوري بيش از اينهاست .

وي افزود: هرچند سند چشم انداز 20ساله معين كرده است كه ما در پايان زمان تحقق اهداف آن در منطقه آسياي جنوب غربي در رتبه نخست قرار بگيريم ولي باور داريم توان علمي، استعداد و پتانسيل ما بسيار بيش از اين است.

دكتر زاهدي، توفيق‌هايي در مباحث هسته‌اي ، ريزفناوري ، سلولهاي بنيادين ، مهندسي ، مكانيك و شيمي از جمله پلي مر را گواه اين سخن خود عنوان كرد وزير علوم در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه اقتصاد امروز و توسعه پايدار، مبتني بر دانش بنياني است و ما هم بايد بر همين اساس برنامه ريزي كنيم، گفت: يك بخش از تجاري‌سازي علم، تربيت افرادي است كه تنها در فكر استخدام شدن نباشند بلكه اشتغال آفرين باشند و دليل توجه ما به دانشگاه علمي كابردي هم اين نكته و توسعه پايدار مبتني بر نيروي انساني است.

دكتر زاهدي همچنين با بيان اينكه در ايران از مهندسي حرفه‌اي PE كه در جهان بسيار مورد توجه است ، غفلت شده، گفت: وزارت علوم در اين مورد لايحه اي به دولت ارائه داده و دولت به مجلس برده كه در آخرين جلسه كميسيون فرهنگي قرار شد بخشهايي از آن كه با مصوبه دولت قابل اجرا خواهد بود، براي تصويب به دولت ارسال شود.

وي افزود: در اين لايحه پيش بيني شده كه شركتها و پيمان كاريهاي بزرگ، در صورت گرفتن PE كه هر5  سال هم بايد مورد تجديد نظر قرار گيرد، در رتبه بندي در جايگاه‌هاي بهتري قرار مي‌گيرند.

وزير علوم با گفتن اينكه اگر موضوع  PE عملياتي شود، فضاي جديدي در برابر دانشگاه علمي و كاربردي ايجاد مي‌شود، از دانشگاه علمي كاربردي خواست كه اين رويكرد را جدي بگيرد و با همكاري سازمان سنجنش مقدمات برگزاري آزمون  PE را فراهم سازد.

زاهدي در بيان انتظار ديگر خود از دانشگاه علمي كابردي گفت: در بحث كارشناسي ارشد و پيوسته ، دوره‌هايي تعريف شود كه كاملا كاربردي باشد نه كلاسيك و اين توان در دستگاههاي اجرايي مانند وزارت كشاورزي و نيرو هست كه در تربيت نيروهاي كارآمد به اين دانشگاه كمك كنند و سپس اين نيروها خود به عنوان مدرس استفاده شوند.

وي آخرين انتظار خود را از دانشگاه علمي كابردي اين گونه بيان كرد كه PE را دست كم اولين بار براي مدرسان خود پياده كند و براي كساني كه PE مي گذرانند، مزايايي قائل شود تا تمامي مدرسان براي روزآمد و كاربردي شدن دانش خود سرمايه‌گذاري بيشتري كنند.

در دومين جشنواره ملي علمي كاربردي كه روز دوشنبه در سالن همايشهاي صدا و سيما برگزار شد، از  5 تن از كارآفرينان نمونه ،  7 مدرس،  7 دانشجو و نمايندگان   6مركز نمونه تجليل شد.

 



حركت به چپ
حركت به راست


بيكاري فارغ التحصيلان، چرا؟

 

لزوم اشتغال به كار جوانان قبل از فارغ التحصيل شدن

 

چالشهاي اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها

 

بررسي تحولات اشتغال فارغ‌التحصيلان نظام آموزش عالي در بخش‌هاي عمده اقتصادي با استفاده از تحليل انتقال سهم

 

آسيب‌شناسي چالشهاي اشتغال فارغ‌التحصيلان نظام آموزش عالي كشور

 

بررسي تطبيقي سياست‌هاي اشتغالزايي فارغ‌التحصيلان در كشورهاي مختلف با كشور ايران

 

ارائه الگو و مكانيسم‌هاي نوين و زودبازده اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

چالشهاي اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهها

 

كارآفريني و اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

سيستم اطلاع‌رساني بازاركار يكي از عوامل هماهنگ‌كننده بين اشتغال و نظام عالي كشور

 

تحليل موانع و مشكلات اشتغال فارغ‌التحصيلان كشاورزي از ديدگاه آموزشگران

 

بررسي نقش مراكز كاربابي در زمينه اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

اشتغال نوين راهي بسوي كاهش بيكاري فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

بررسي پتانسيل انباشت سرمايه در فعاليتهاي اقتصادي فارغ‌التحصيلان دانشگاهي از منظر كارآفريني اجتماعي

 

آسيب شناسي ناكارآمدي ارتباط و تعامل دانشگاهها و مراكز آموزش عالي با بازاركار

 

شركت تعاوني 1609 دانشجويي: رهيافتي نو در خوداشتغالي دانش‌آموختگان كشاورزي

 

دانشگاه آزاد اسلامي و نقش آن در اشتغال

 

بررسي وضعيت اشتغال فارغ‌التحصيلان آموزشهاي علمي-كاربردي و توانمنديهاي اين آموزشها در ايجاد فرصتهاي شغلي

 

نقش كارآفريني در اشتغال زنان فارغ‌التحصيل

 

چالش‌هاي اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها

 

خلاقيت

 
http://www.creativity.ir/content/blogcategory/26/4
 


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است