صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 6121                                               
خدمات بهترين عرصه حضور فارغ‌التحصيلان انساني
گزارش منبع
خدمات بهترين عرصه حضور فارغ‌التحصيلان انساني عنوان
نويسنده
1387/03/22 تاريخ

گزارشي از همايش ملي علوم انساني و چالش اشتغال به منظور آسيب‌شناسي و راهكارهاي بهبود وضعيت اشتغال دانش‌آموختگان علوم انساني در تالار فرودسي دانشگاه تهران برگزار شد

خلاصه
هفته نامه بازار كار مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

در سال‌هاي اخير با افزايش شمار فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي علوم انساني با انبوه دانش‌آموختگاني مواجه‌ايم كه به دلايلي چون فرصت‌هاي محدود اشتغال در بخش دولتي و محيا نبودن بستر اشتغال آن‌ها در بنگاه‌هاي خصوصي و يا حتي تعريف نشدن شغلي خاص براي آن‌ها با درهاي بسته از طرف بازاركار مواجه‌اند. عده‌اي مشكل را در آموزش‌هاي غيركاربردي دانشگاه جستجو كرده و عده‌اي ديگر به عدم تناسب تعداد فارغ‌التحصيلان و نياز بازاركار اشاره دارند. برخي از كارشناسان نيز به ماهيت خود رشته‌هاي علوم انساني پرداخته و مي‌گويند" علوم انساني خود بايد به حل مشكل اشتغال بپردازند نه اينكه خود سوژه اشتغال قرار گيرد.

" 31 ارديبهشت ماه به مدت دو روز  همايش ملي علوم انساني و چالش اشتغال به منظور آسيب‌شناسي و راهكارهاي بهبود وضعيت اشتغال دانش‌آموختگان علوم انساني در تالار فرودسي دانشگاه تهران برگزار شد كه در شماره گذشته به بخشي از آنچه در اين همايش گذش اشاره كرديم اما فرصتي پيش آمد تا در حاشيه مراسم نظرات تعدادي از اساتيد شركت كننده در اين همايش را در رابطه با اشتغال اين گروه تحصيلي جويا شويم كه در اين شماره حاصل كار تقديم مي‌شود.

عضو هيات علمي دانشكده كارآفريني:
بيشترين اشتغال آمريكا ماحصل تفكر كارآفريني فارغ‌التحصيلان علوم انساني است

دكتر كامبيز طالبي، عضو هيات علمي دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران، در اين مراسم با بيان اينكه متاسفانه جامعه با نگرش تك بعدي به فرآيند توسعه فقط استفاده از سخت‌افزار را تنها راحل توسعه در نظر مي‌گيرد گفت: عدم استفاده از متخصصين حوزه‌ي علوم انساني باعث بروز چالش‌هاي فراواني در حوزه اجتماعي، فرهنگي و حتي اقتصادي جوامع خواهد شد.

وي با اشاره به اينكه بيشترين تغييرات و پويايي علوم متعلق به حوزه علوم انساني است افزود: طبق تحقيقات انجام شده در آمريكا نشان مي‌دهد كه علوم انساني به طور مستقيم در 41 درصد و به صورت غيرمستقيم در 50 درصد توليد ناخالص ملي اين كشور نقش داشته است و بيشترين اشتغال آمريكا ماحصل تفكر كارآفريني فارغ‌التحصيلان علوم انساني است.

عضو هيات علمي دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران با اعلام اينكه انتظار مي‌رود در قرن بيست و يكم تغييرات بيشتري در حوزه علوم انساني از لحاظ توسعه‌ي كسب و كارهايي كه نياز به كارآفرينان دانش آموخته علوم انساني دارد حاصل شود عنوان كرد: بر اساس آمارهاي منتشر شده توسط يكي از دانشگاه‌هاي معتبر ايالات متحده بيش از 63 درصد ادامه دهندگان تحصيلات دانشگاهي گرايش به تحصيل در حوزه علوم انساني را دارند و اين در حاليست كه امنيت شغلي و درآمد از اصلي‌ترين شاخص‌هاي برگزيدن، شغل در اين كشور است.

طالبي در پاسخ به سوال ما مبني بر اينكه در ايران چگونه مي‌توانيم از فارغ‌التحصيلان علوم انساني در زمينه كارآفريني بهره گيريم گفت: در گام نخست بايد تغييراتي در نحوه آموزش‌هاي دانشگاهي در اين حوزه صورت گيرد و دانشجويان به سمت پژوهش‌هاي كاربردي هدايت شوند.

استاد كارآفريني دانشگاه تهران با بيان اينكه بايد به اين موضوع نيز توجه كرد كه بخش خدمات بهترين عرصه حضور فارغ‌التحصيلان علوم انساني است ادامه داد: در ايران به كسب و كارهاي بخش خدمات كمتر توجه داريم و اكثر مشاغل خدماتي‌ موجود نيز توسط بخش دولتي ارايه مي‌شود.

طالبي آزادسازي اقتصاد و كنار آن توسعه و تشويق افراد به سرمايه‌گذاري بر روي فعاليت‌هاي خدماتي را از مهمترين اقدامات ذكر كرد و گفت: گسترش فعاليت در اين بخش به غير از ايجاد اشتغال از بروز بسياري از ناهنجاري‌هاي اجتماعي جلوگيري مي‌كند.

عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي: اشتغال علوم انساني مشكلي ندارد

دكتر حسن طائي، عضو هيات علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي، از منظر آمار و ارقام به تشريح وضعيت اشتغال فارغ‌التحصيلان علوم انساني پرداخت و عنوان كرد: بر خلاف تصور رايج هم‌اكنون خيلي در اشتغال علوم انساني مشكلي نداريم بلكه مشكل ما در عدم تناسب آموزش‌ها با نيازهاي اجتماعي است.

وي با بيان اينكه تعداد دانشجويان نسبت به كل جمعيت در ايران فاصله چنداني با كشورهاي پيشرفته ندارد گفت: تعداد دانشجويان علوم انساني نيز به كل دانشجويان در كشورهاي پيشرفته 21 تا 30 درصد از كل دانشجويان بوده كه ايران اين ميزان 41 درصد است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينكه مشكل را نبايد در تعداد دانشجويان جستجو كنيم افزود: اگر اشتغال را تابعه‌اي از توليد بدانيم بايد به اين نكته توجه شود كه كشورهاي پيشرفته در ازاي 3 هزار ميليارد دلار توليد ناخالص 3 تا 4 هزار نفر دانشجو در 100 هزار نفر  جمعيت دارند ولي ايران با وجود توليد 218 ميليارد دلاري به اندازه آن‌ها دانشجو دارد.

وي يكي ديگر از مشكلات را نرخ پايين مشاركت منابع انساني در فعاليت‌هاي اقتصادي ذكر كرد و گفت: در سال 85 با وجود جمعيت‌ فعال 5/23 ميليون نفري كشور 5/20 ميليون نفر شاغل داشته‌ايم كه فقط 3/3 ميليون نفر آن‌ها نيروي متخصص هستند.
طائي با اعلام اينكه تعداد شاغلان كشور در سال 75 از 5/14 ميليون نفر به 5/20 ميليون نفر افزايش پيدا كرده است افزود: در اين ده سال‌ 6 ميليون نفر به تعداد شاغلان كشور افزوده شد كه يك سوم آن‌ها متخصص هستند اما در اين سال‌ها تحول آنچناني در توليد كشور ايجاد نگرديده است.

وي با اشاره به اينكه طبق آمارهاي مركز ايران تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهي كل كشور در سال 85، 3/4 ميليون نفر بوده است كه از آن ميان 53 درصد آن‌ها دانش آموخته علوم انساني هستند افزود: هم‌اكنون تعداد بيكاران متخصص كشور 373 هزار نفر است كه 48 درصد آن‌ها را فارغ‌التحصيلان علوم انساني تشكيل مي‌دهند.

عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي در ادامه به مقايسه نرخ بيكاري دانش‌آموختگان در رشته‌هاي مختلف پرداخت و گفت: در سال 85 فقط 9 درصد دانش‌آموختگان علوم انساني بيكار بوده در حالي كه اين آمار در حوزه علوم پايه 12 درصد، فني و مهندسي 11، كشاورزي 16 و پزشكي 8 درصد است كه مقايسه آمارها نشان مي‌دهند فارغ‌التحصيلان علوم انساني فقط از گروه پزشكي نرخ بيكاري بالاتري دارند.

وي در پايان با اعلام اينكه براي اين ميزان توليد نياز به 5/20 ميليون نفر نيروي شاغل نداريم بلكه با 9 ميليون نفر مي‌توانيم به اين سطح برسيم گفت: مشكل اصلي در كيفيت و بهره‌وري نيروي كار است.

عضو هيات علمي مركز تحقيقات سياست علمي كشور: مشكل علوم انساني فراموش كردن ابعاد گوناگون آن است

محمد امين قانعي راد، عضو هيات علمي مركز تحقيقات سياست علمي كشور نيز در اين همايش با طرح اين سوال كه چگونه مي‌توان بدون مخدوش شدن هويت علوم انساني جهت حل اشتغال آن قدم برداشت گفت: علوم انساني بر حسب سرشت دوگانه خود از يك سو به دنياي جديد ديوان سالاري و صنعت تعلق دارد و با مقولات دولت بازار ارتباط مي‌يابد و در طرف مقابل بر حسب گرايش فرهنگي خود به دانشي براي آفريدن معنا، هويت، فرهنگ و زندگي تبديل مي‌شود.

وي ادامه داد:بررسي اشتغال دانش‌آموختگان علوم انساني خارج از چارچوبي كه حرفه‌گرايي دانشگاهي و رسالت فكري اين دانش‌ براي انديشيدن انتقادي و فرهنگي به مسايل بازار و دولت‌ دارد به معناي سركار گذاشتن دانش‌آموختگان علوم انساني است نه به كار گماردن آنان.

قانعي‌راد با بيان اينكه امروزه مساله اشتغال يك معضل عمومي است افزود: مشكل مهم براي علوم انساني چالش تك ساحتي شدن يا فراموش كردن ابعاد گوناگون آن است و بايد همزمان در كنار مساله‌ي اشتغال دانش‌آموختگان اين حوزه چالش‌ها و نيازهاي علوم انساني نيز در جامعه‌ي كنوني بررسي شود.

عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس:علوم انساني ايران در فضاي نيم قرن پيش تنفس مي‌كند

دكتر عباس منوچهري، عضو هيات علمي گروه علوم سياسي دانشگاه تربيت مدرس نيز با بيان اينكه علوم انساني ايران در فضاي نيم قرن پيش تنفس مي‌كند گفت: علوم انساني خود بايد مشكل اشتغال را حل كند نه اينكه ما مشكل اشتغال علوم انساني داشته باشيم.

وي با بيان اينكه علوم انساني در ايران از حوزه معرفت ديني و علمي مورد ترديد گرفته مي‌شود افزود: در دين براي علوم انساني جايگاهي غير ديني قائلند و در علم نيز به آن همانند فعاليتي تزييني نگاه مي‌كنند.

منوچهري با انتقاد از اينكه اكثر تصميم‌گيري‌ها در ارتباط اين حوزه توسط كارشناسان ساير رشته‌ها گرفته مي‌شود عنوان كرد: براي بهبود وضعيت اشتغال اين حوزه نيازمنديم تا به جاي تصميم‌گيري يك مهندس خود كارشناسان علوم انساني در جايگاه تصميم‌گيري قرار گيرند.

دكتر هادي خانيكي:تعداد فارغ‌التحصيلان متناسب با محدوديت‌هاي شغلي نيست

دكتر هادي خانيكي، عضو هيات علمي گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي در حاشيه مراسم در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با ا شتغال دانش‌آموختگان علوم انساني گفت: در درجه اول بايد تعريف كنيم كه اشتغال متغير اصلي بوده كه بايد جهت‌ها و رويكردها را در علوم انساني تعيين كند و يا علوم انساني تعيين كننده جهت‌ها در بازار اشتغال است.

وي با بيان اينكه تعداد فارغ‌التحصيلان دانشگاهي متناسب با محدوديت‌هاي شغلي موجود كشور نيست افزود: با اين شرايط نه تنها دانش‌آموختگان علوم انساني بلكه فارغ‌التحصيلان كليه رشته‌ها دچار مشكل مي‌شوند.

خانيكي با اشاره به اينكه بايد تغيير و تحولي در رشته‌ها و آموزش‌هاي علوم انساني رخ دهد گفت: در طرف مقابل نيز بايد يك سازگاري بين علوم انساني و نهادهاي مورد تقاضا شكل بگيرد كه آن نهادها به نظر من نهادهاي شبكه‌اي هستند.

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به اينكه تا زماني نهادهاي مدني، كانون‌هاي تفكر و بخش‌هاي سازنده اقتصاد دولتي ما ضعيف هستند به همان ميزان وضعيت علوم انساني نيز همانند ساير علوم ضعيف خواهد بود ادامه داد: در اين شرايط يك علوم انساني پردامنه با يك بازار دولتي محدود خواهيم داشت.

وي با عنوان اينكه بايد يك تحويل در كليه زمينه‌ها صورت گيرد ادامه داد: در آموزش بايد گرايش‌هاي كاربردي و رشته‌هاي ميان رشته‌اي داير شود و در كنار آن نگاه محدود دولتي به نگاه وسيع‌تري تبديل شده تا دولت بتواند نقش خود را در ايجاد زيرساخت‌هاي شغلي ايفا كند.



حركت به چپ
حركت به راست


بيكاري فارغ التحصيلان، چرا؟

 

لزوم اشتغال به كار جوانان قبل از فارغ التحصيل شدن

 

چالشهاي اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها

 

بررسي تحولات اشتغال فارغ‌التحصيلان نظام آموزش عالي در بخش‌هاي عمده اقتصادي با استفاده از تحليل انتقال سهم

 

آسيب‌شناسي چالشهاي اشتغال فارغ‌التحصيلان نظام آموزش عالي كشور

 

بررسي تطبيقي سياست‌هاي اشتغالزايي فارغ‌التحصيلان در كشورهاي مختلف با كشور ايران

 

ارائه الگو و مكانيسم‌هاي نوين و زودبازده اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

چالشهاي اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهها

 

كارآفريني و اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

سيستم اطلاع‌رساني بازاركار يكي از عوامل هماهنگ‌كننده بين اشتغال و نظام عالي كشور

 

تحليل موانع و مشكلات اشتغال فارغ‌التحصيلان كشاورزي از ديدگاه آموزشگران

 

بررسي نقش مراكز كاربابي در زمينه اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

اشتغال نوين راهي بسوي كاهش بيكاري فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

بررسي پتانسيل انباشت سرمايه در فعاليتهاي اقتصادي فارغ‌التحصيلان دانشگاهي از منظر كارآفريني اجتماعي

 

آسيب شناسي ناكارآمدي ارتباط و تعامل دانشگاهها و مراكز آموزش عالي با بازاركار

 

شركت تعاوني 1609 دانشجويي: رهيافتي نو در خوداشتغالي دانش‌آموختگان كشاورزي

 

دانشگاه آزاد اسلامي و نقش آن در اشتغال

 

بررسي وضعيت اشتغال فارغ‌التحصيلان آموزشهاي علمي-كاربردي و توانمنديهاي اين آموزشها در ايجاد فرصتهاي شغلي

 

نقش كارآفريني در اشتغال زنان فارغ‌التحصيل

 

چالش‌هاي اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها

 

خلاقيت

 
http://www.creativity.ir/content/blogcategory/26/4
 


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است