صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 4124                                               
رشته‌هاي سخت، فارغ‌التحصيلان بيكار
گزارش منبع
رشته‌هاي سخت، فارغ‌التحصيلان بيكار عنوان
سينا ايرانپور اناركي‌ نويسنده
1387/04/02 تاريخ

بررسي وضعيت دانشجويان و فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي علوم پايه

خلاصه
جام جم آنلاين 1/4/87 مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

علوم پايه در واقع بنيان و ركن اساسي تمامي شاخه‌ها و رشته‌هاي تحصيلي و آكادميك است كه بي‌شك بشر پيش از آن‌كه متمدن شود و در پي ايجاد و توليد فناوري، خلاقيت‌هاي ذهني خويش را به عرصه ظهور برساند، براي اولين بار انديشيد كه چگونه ساده‌ترين و اساسي‌ترين نيازهاي مهم زندگي خويش را برآورده كند.
 
آن هنگام بود كه ديگر نتوانست به عناصر طبيعت چون آب و آتش و خاك و هوا نگاهي ظاهري داشته باشد و كنجكاوي او رهنمون به تجزيه و تحليل عناصر و تركيب‌ها شد تا آغازگر راهي بي‌پايان براي علم باشد و در اين ميان علوم تجربي كه بعدها در دانشگاه‌ها به رشته‌هايي چون فيزيك، شيمي، زيست‌شناسي و رياضيات تفكيك پيدا كرد و تخصصي شد، از اهميت خاص و ويژه‌اي برخوردار است.

اما نكته حائز اهميتي كه منجر به تهيه اين گزارش شده، مظلوميت و محروميت اين رشته‌ها در دانشگاه‌ها و بخش‌هاي صنعتي و تشكل‌هاي كارآفريني است؛ رشته‌هايي كه تمامي تخصص‌ها و گرايش‌هاي تحصيلي به آنها وابسته است، اما با اين حال در ايران از كمترين شانس اشتغال و استخدام برخوردار بوده و عموما در جامعه از جايگاه اجتماعي مناسبي برخوردار نيستند. براستي اين مشكل از كجا بروز پيدا مي‌كند؟

 نبود هدف و برنامه مناسب‌

يكي از بزرگ‌ترين و اساسي‌ترين نقدهاي وارد بر سيستم آموزش عالي كشور عدم هدفگذاري و برنامه‌ريزي مناسب براي هر يك از رشته‌هاي تحصيلي دانشگاهي است كه اين نقطه ضعف، در بازخورد اين سيستم كه عدم كارآيي و تخصص فارغ‌التحصيلان دانشگاهي و پس‌زدگي آنها توسط بازار كار و صنعت است، نمود پيدا مي‌كند.

كارايي نداشتن شيوه‌هاي تدريس‌

همان‌طور كه اشاره شد، تاكيد مسوولان آموزش عالي و دغدغه‌هاي آنها درباره افزايش پذيرش دانشجو در سيستم دانشگاهي و كم‌توجهي به كيفيت آموزشي، موجب شده است دانشگاه‌ها نتوانند آنچنان كه بايد و شايد از نظر كيفي پيشرفتي حاصل كنند.

يكي از مهم‌ترين و محوري‌ترين موضوعات سيستم آموزش عالي، شيوه‌هاي تدريس دروس مختلف در رشته‌هاي گوناگون تحصيلي است و به دليل دانش و مباحث خاص رشته‌هاي علوم پايه، اين ضعف بيشتر استادان و دانشجويان اين‌گونه رشته‌ها را دچار مشكل مي‌كند.

شريعت‌الدين علي رياحي، دانشجوي رشته رياضي كاربردي دانشگاه آزاد، از برگزار نشدن كلاس‌هاي آزمايشگاه رياضي 1 و 2 در دانشگاه خود گلايه دارد. او مي‌گويد اين كلاس‌ها به دليل هزينه‌هاي بالا علي‌رغم اهميت و كاربردي بودن برگزار نمي‌شود.

ثريا جهانبازي، دانشجوي رشته علوم تجربي هم كمبود امكانات آزمايشگاهي و نبود آزمايشگاه‌هاي تخصصي براي دروس آزمايشگاهي رشته خود را يكي از ضعف‌هاي مهم در فراگيري و تدريس مفاهيم و مطالب مي‌داند كه استادان را نيز در ارائه دروس با مشكل مواجه كرده است.

محسن محمدي، دانشجوي رشته فيزيك دانشگاه اصفهان به تسلط نداشتن استادان در تدريس دروس عمومي رشته فيزيك اشاره مي‌كند.

زينب رضايي، دانشجوي تازه فارغ‌التحصيل دانشگاه آزاد به نكته جالبي در خصوص مقايسه دانشگاه آزاد و دولتي مي‌پردازد و آن واحد درسي جبر در رشته رياضي كاربردي است كه در دانشگاه آزاد 4 واحدي و در دانشگاه‌هاي دولتي 8 واحدي ارائه مي‌شود.

به كار نگرفتن امكانات آزمايشگاهي و تجهيزات مدرن IT در تدريس دروس و فنون مختلف در دانشگاه‌ها و يكنواختي شيوه‌هاي تدريس از ديگر مشكلات دانشجويان است. دانشجو قطعا تمايز و تفاوت دروس آزمايشگاهي و دروس تئوريك و حل مساله‌اي را ادراك مي‌كند و انتظار دارد هر درس متناسب با نوع مباحث و كاربردش در محل مناسب خود و با استفاده از ابزار متناسب ارائه شود.

اما متاسفانه دانشجويان بيشتر دروس را يا در قالب يك كلاس و با استفاده از گچ و تخته سياه يا در آزمايشگاه‌هاي غيرتخصصي و مشترك چند درس مي‌گذرانند و هيچ‌گاه نيز به ماهيت واقعي و كاربردهاي مورد نظر آن دروس پي نمي‌برند و وظيفه‌شان را از تحصيل فقط اثبات فرمول و حفظ فرمول مي‌يابند.

راهكار

براي يافتن دليل اين بي‌هدفي از كارشناسي كمك گرفته شد كه جالب اينجاست خود ايشان ليسانس رياضي دارند، اما در مقطع فوق‌ليسانس تغيير رشته داده‌اند و در حال حاضر كارشناس ارشد مديريت بازرگاني هستند و علاوه بر تدريس رياضيات و آمار در دانشگاه، به جهت علاقه و استعداد وافري كه در زمينه‌هاي تحقيقي و پژوهشي داشته‌اند، هم‌اكنون يكي از پژوهشگران جوان و باتجربه آموزش عالي محسوب مي‌شوند.

علوي شاد در ابتدا به دليل تغيير رشته خود اشاره مي‌كند و عدم شناخت سازمان‌ها و بخش‌هاي صنعتي از رشته‌هاي رياضي و كاربردهاي آن را كه خصوصا در يك دهه قبل امكان اشتغال تقريبا براي آنها منحصرا تدريس بود، اعلام مي‌كند و مي‌گويد: من عاشق رياضي بودم و هستم و اگر امروز در زمينه پژوهشي از توان اجرايي بالايي برخوردارم، به جهت تسلطم بر مفاهيم و دانسته‌هاي رياضي است كه قدرت درك و تحليل من را افزايش داده است.

اما در آن زمان چون مي‌بايست مستقلا و هرچه زودتر براي خود درآمد مي‌داشتم، در كنار پروژه‌هاي تحقيقاتي كه مي‌پذيرفتم، تصميم گرفتم براي ورود به بازار كار در رشته مديريت بازرگاني كه موقعيت شغلي مناسب‌تري دارد و در كشور نيز نياز به آن زياد احساس مي‌شد، فوق‌ليسانسم را اخذ نمايم كه البته تقريبا موفق هم بودم و حتي توانستم در حكم مشاور نيز با شركت‌هاي خصوصي وارد قرارداد شوم.

وي دليل بي‌هدفي دانشجويان رشته‌هاي علوم پايه را در چند مورد كه حاصل تحقيقات صورت گرفته است، برمي‌شمرد:

1- مسائل كلان سيستم آموزشي و مديريت اقتصادي كشور

2- معضلات فكري شخص دانشجو

 در مورد اول به ضعف‌هاي آموزشي مي‌پردازند و رشته‌هاي علوم پايه را رشته‌هايي خشك و بدون تنوع معرفي مي‌كنند كه اين مساله ناشي از تركيب نامناسب برنامه‌ريزي واحدهاي درسي براي دانشجويان و البته عدم به‌كارگيري شيوه‌هاي نوين تدريس است.

ايشان معتقدند ديگر دوره كلاس‌هاي سنتي و تخته سياه و گچ گذشته است و مديران و مسوولان آموزشي بايد اصلاحاتي اساسي را در طراحي كلاس‌هاي درس و استفاده از ابزارآلات و تكنيك‌هاي آموزشي صورت دهند تا محيط آموزشي از حالت سرد و خشك و بدون تنوع به كارگاه‌هايي كارامد براي دانشجويان تبديل شود كه اين اتفاق تاثير شگرفي در روحيه علم‌آموزي دانشجويان و ارتقاي سطوح كلاسي اجتماعي رشته‌هاي علوم پايه در جامعه خواهد داشت

 و اين دقيقا راهكاري است كه سال‌هاست توسط كشورهاي توسعه يافته مورد استفاده قرار گرفته است و همين اتفاق نه تنها موجب شده تا دانشجويان و فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي علوم پايه سهم بسزايي در توليد علم و فناوري در آن كشورها داشته باشند، همچنان توانسته‌اند با سرمايه‌گذاري روي اين افراد، دانشمندان زيادي را به جهان معرفي نمايند و البته نخبگان فراواني را نيز از كشور عزيزمان ايران جذب دانشكده‌هاي خود نمايند.

و اما صنعت نيز بايد نگرش خود را درباره به كارگيري نيروهاي تحصيلكرده، تغيير دهد و همان‌طور كه خواهان نيروهاي متخصص براي پيشبرد اهداف خويش است، بايد رويكرد مديريت سنتي خود را نيز به مديريت علمي تغيير دهد؛ چرا كه در مديريت علمي، تصميم‌گيري بر اساس آزمون و خطا نيست، بلكه مسائل و مشكلات پيش رو و اخذ تصميمات به وسيله رياضيات و علم تحقيق و در سطوح مديريت پايه و فني، علم فيزيك، شيمي و زيست‌شناسي با توجه به نوع صنعت صورت خواهد گرفت.

در پرداخت به دليل دوم هم مي‌بايست با تمركز بيشتر روي تربيت علمي و فرهنگي جوانان و ارائه تعريف درست و بجا از رشته‌هاي تحصيلي و از آن مهم‌تر معرفي مناسب مشاغل و سازمان‌ها كه بهتر است در سنين قبل از ورود به دانشگاه صورت گيرد، دانش و آگاهي آنها را براي انتخاب رشته و شغل بهبود بخشيد.

بنده نيز به عنوان نويسنده با ذكر نكته‌اي اين گزارش را خاتمه مي‌دهم و آن اين‌كه تمامي دانشجويان و فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌هاي دولتي به دليل استفاده از امكانات رايگان بايد خود را در قبال هزينه و زماني كه براي آنها صرف شده، مسوول بدانند و بيش از دو دهه كه بيشتر نيروي غيرفعال و مصرف‌كننده هستند، با اتمام تحصيلاتشان بتوانند دِين خود را به دولت و مردم كشورشان با اشتغال و توليد و درآمدزايي ادا كنند.



حركت به چپ
حركت به راست


بيكاري فارغ التحصيلان، چرا؟

 

لزوم اشتغال به كار جوانان قبل از فارغ التحصيل شدن

 

چالشهاي اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها

 

بررسي تحولات اشتغال فارغ‌التحصيلان نظام آموزش عالي در بخش‌هاي عمده اقتصادي با استفاده از تحليل انتقال سهم

 

آسيب‌شناسي چالشهاي اشتغال فارغ‌التحصيلان نظام آموزش عالي كشور

 

بررسي تطبيقي سياست‌هاي اشتغالزايي فارغ‌التحصيلان در كشورهاي مختلف با كشور ايران

 

ارائه الگو و مكانيسم‌هاي نوين و زودبازده اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

چالشهاي اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهها

 

كارآفريني و اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

سيستم اطلاع‌رساني بازاركار يكي از عوامل هماهنگ‌كننده بين اشتغال و نظام عالي كشور

 

تحليل موانع و مشكلات اشتغال فارغ‌التحصيلان كشاورزي از ديدگاه آموزشگران

 

بررسي نقش مراكز كاربابي در زمينه اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

اشتغال نوين راهي بسوي كاهش بيكاري فارغ‌التحصيلان دانشگاهي

 

بررسي پتانسيل انباشت سرمايه در فعاليتهاي اقتصادي فارغ‌التحصيلان دانشگاهي از منظر كارآفريني اجتماعي

 

آسيب شناسي ناكارآمدي ارتباط و تعامل دانشگاهها و مراكز آموزش عالي با بازاركار

 

شركت تعاوني 1609 دانشجويي: رهيافتي نو در خوداشتغالي دانش‌آموختگان كشاورزي

 

دانشگاه آزاد اسلامي و نقش آن در اشتغال

 

بررسي وضعيت اشتغال فارغ‌التحصيلان آموزشهاي علمي-كاربردي و توانمنديهاي اين آموزشها در ايجاد فرصتهاي شغلي

 

نقش كارآفريني در اشتغال زنان فارغ‌التحصيل

 

چالش‌هاي اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها

 

خلاقيت

 
http://www.creativity.ir/content/blogcategory/26/4
 


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است