صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 5058                                               
مقاله منبع
نگرش هاي شغلي، سطوح نيازي به مثابه منابعي براي هدايت شغلي جوانان عنوان
جهاد دانشگاهي تربيت مدرس نويسنده
1385/12/14 تاريخ

در اين مقاله به توضيح نظريه مازلو و كاربرد عملي نظرية سلسله مراتبي وي در بررسي‌هاي شغلي و مجموعه اصطلاحات آلدرفر در تئوري مازلو پرداخته شده است.

خلاصه
كتاب نظام آموزش عالي و اشتغال(چالشها، رويکردها و ديدگاهها) مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان
1 2 3 4

در اين مقاله به توضيح نظريه مازلو و كاربرد عملي نظرية سلسله مراتبي وي در بررسي‌هاي شغلي و مجموعه اصطلاحات آلدرفر در تئوري مازلو پرداخته شده است.

  • سطوح نيازي نظريه:

در نظرية آلدرفر سطح نيازي عبارتند از نيازهاي وجودي، نيازهاي وابستگي (تعلق) و نيازهاي رشد.

  • نيازهاي وجودي:  

نيازهاي وجودي اهداف نهايي جسمي يا مادي دارند؛ افراد به اين اهداف زماني كه نيازها به حد كافي يا نسبتاً كافي ارضاء شوند، مي رسند  هدف اين نيازها چنانچه منابع نامحدود باشد در ابتدا ارضاء در حد كفايت است و چنانچه منابع محدود باشد، ارضاء از طريق رقابت با سايرين كه طبعاً ارضاي نياز گروهي از اشخاص مستلزم ناكامي افرادي ديگر در دسترسي به همان منابع خواهد بود.

اين نيازها فراهم آورندة شرايط و لوازمي هستند كه براي بقاء و ايمني موجود زنده ضرورت دارند و از اين نظر هم نيازهاي فيزيولوژيكي و هم نيازهاي ايمني را در طبقه بندي مازلو در بر ميگيرند.

  • نيازهاي وابستگي: 

نيازهاي وابستگي با تأمينات افراد براي معاشرت و ايجاد ارتباط با كساني كه از نظر فرد مهم تلقي مي شوند و يا در مواردي كه خود رابطه اهميت دارد، تطبيق مي كنند.

اهداف نهايي اين نيازها به حالتهاي عاطفي در مورد افراد خاص ديگر مربوط مي شوند. اين نيازها خواستهاي مربوط به تعامل اجتماعي افراد را  بر مي‌آورند و سبب اشتراك احساسات و همفكري بين اشخاص مي‌گردند.نيازهاي وابستگي بر طبقة نيازهاي اجتماعي مازلو و بعد خارجي طبقة نيازهاي احترام نظرية او تطبيق ميكند.

  • نياز به رشد:

نياز به رشد به توانايي بالقوه واقعي فرد براي حل مشكلات مربوط مي گردد. يكپارچه سازي و تمايز استعدادهاي فردي فراگردهاي ارضاي نيازهاي رشد هستند؛ اين نياز نوعي ميل دروني به تحول در اشخاص بوجود مي آورد كه سبب مي گردد فرد بطور خلاقانه تغييراتي در خود و محيط پيرامونش ايجاد كند.

برآيند نهايي اين نياز فرد نوعي احساس كمال و پيچيدگي بيشتر به عنوان يك انسان برتر است. نيازهاي رشد شامل بعد دروني نيازهاي طبقة احترام و تمام نيازهاي طبقة خود شكوفايي در نظرية‌ مازلو است. نيازهاي رشد علاوه بر كلية نيازهاي خود شكوفايي دربرگيرندة ابعادي از نيازهاي طبقة‌ احترام هستند كه ارضاي آنها صرفاً بر معيارها و طرق و معاني شخصي و اكتساب فردي مبتني است و به نوعي اثر بخشي او بر ديگران را بدنبال دارد. (Robbins, 1991)

مدل خصايص مطلوب شغلي (Jcm) : مدل ويژگيهاي شغلي   يكي از روشهاي عمده و فنون مؤثر در طراحي مشاغل و در كاربرد عملي مباحث نظري انگيزش شغلي در قلمرو اجرايي موضوعات رفتار سازماني محسوب مي گردد.

اين مدل توسط دو تن از روانشناسان و رفتارشناسان سازماني به نامهاي هاكمن ‌و اولدهايم در سالهاي نخست دهة هفتاد طراحي شده است.

اساس نظرية‌ هاكمن و اولدهايم در تدوين مدل خصايص مطلوب شغلي (JCM) بر پاية نظرية صفات ضروري تكليف ترنر و لارنس شكل گرفته است.

1 2 3 4



بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است