صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 9814                                               
مقاله منبع
مقدمه اي بر تئوريهاي کسب و کار خانوادگي عنوان
مترجم: اميرحسين ملکي نويسنده
1386/02/08 تاريخ

در مقدمه اي که در اين نشريه -Journal of Business Venturing- براي کسب و کار خانوادگي آمده است، ابتدا بر روي چگونگي رابطه تحقيقات کسب و کار خانوادگي و تحقيقات کارآفريني بحث مي کنيم. سپس ما پيش زمينه اي را که منجر به توسعه اين موضوع خاص مي گردد را مي آوريم. بعد از آن يک زمينه تئوريک براي مطالعه کسب و کار خانوادگي و يک مقدمه مختصر از مقالات و تفاسير پيرامون اين موضوع را عرضه مي کنيم.

خلاصه
سايت كارآفريني مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان
1 2 3 4

مقدمه اي بر تئوريهاي کسب و کار خانوادگي


استاد گرامي: جناب آقاي دکتر محمود احمدپور دارياني

مترجم: اميرحسين ملکي

James J. Chrismana,b, Jess H. Chuab, Lloyd P. Steierc

اين مساله به خوبي درک شده است که شرکتهاي خانوادگي توجه کمي را در خلال ادبيات گسترده مديريت، خصوصا نسبت به توسعه تئوريهاي شرکت به خود معطوف ساخته اند. اين کم توجهي جاي تاسف دارد چراکه به عنوان سهم و خصوصا تعداد، کسب و کار خانوادگي نقش برجسته اي به عنوان يک سازمان اقتصادي در سراسر جهان دارد. (Beckhard and Dyer, 1983; Shanker and Astrachan, 1996). شکست تحقيقات در تشخيص، در بر گرفتن و وارد کردن کسب و کار خانوادگي به مسير اصلي تئوريهاي کارآفريني و مديريت ممکن است به نديده گرفتن فاکتورهايي منجر شود که از سوي ديگر باعث شوند تا آن تئوريها باارزش تر و محکم تر شوند. به علاوه ، اين مسامحه ممکن است به معناي آن باشد که تئوريهايي که عرضه شدند، براي طيف وسيعي از سازمانهايي که در جهان  وجود دارند يا در آينده به وجود خواهند آمد، کاربرد نداشته باشد. در نهايت، کسب وکار خانوادگي ممکن است  به ويژه موارد جذابي براي مطالعه پديده هاي سازماني را عرضه کند. اميد است اين موضوع خاص بتواند به پر کردن اين خلاء کمک کند.

در مقدمه اي که در اين نشريه -Journal of Business Venturing- براي کسب و کار خانوادگي آمده است، ابتدا بر روي چگونگي رابطه تحقيقات کسب و کار خانوادگي و تحقيقات کارآفريني بحث مي کنيم. سپس ما پيش زمينه اي را که منجر به توسعه اين موضوع خاص مي گردد را مي آوريم. بعد از آن يک زمينه تئوريک براي مطالعه کسب و کار خانوادگي و يک مقدمه مختصر از مقالات و تفاسير پيرامون اين موضوع را عرضه مي کنيم.

1. رابطه بين تحقيقات کسب و کار خانوادگي و تحقيقات کارآفريني

در يکي از مقالات اخير Gartner (2001) سوال مي کند که آيا راه تئوريکي براي وجود رابطه بين تحقيقات کارآفريني و کسب و کار خانوادگي وجود دارد. ما اعتقاد داريم که وجود دارد. اول، بسياري از بنگاه هاي جديد با حضور خانواده ايجاد مي شوند و با سرمايه گذاري و نيروي انساني آنها شکل مي گيرد. مطالعه اخير بنگاه هاي جديد که از مرکز توسعه کسب و کار توسط Chrisman  و ديگران (2002) گرفته شده است، پيشنهاد مي کنند تقريبا 80 درصد اين بنگاه ها ويژگيهاي شرکتهاي خانوادگي را نشان مي دهند که توسط Chua  و ديگران  (1999) تعريف شده است. ما گمان مي کينم اين نسبت ممکن است در ديگر بخشهاي جهان حتي بالاتر هم باشد. دلايلي براي حضور گسترده خانواده در تاسيس بنگاه جديد بايد وجود داشته باشد. باالطبع، اگر تئوريهاي کارآفريني حضور خانواده را ناديده بگيرد، آنها ممکن است عوامل مهم رابطه خانواده با کارآفريني را از دست بدهند. مشکل مي توان يک تئوري کارآفريني را توسعه داد اگر به گوناگوني سازمانها نگاه نکنيم (Aldrich, 1999, p.1) . ما تصديق مي کنيم که تحقيقات موجود در کارآفريني، کلا شرکتهاي خانوادگي را ناديده نمي گيرند. به هر حال، ما گمان مي کنيم يک نگاه فوق العاده گزينشي وجود دارد که بعد خانواده را ناديده مي گيرد.

دوم، همانطور که Chrisman  و ديگران  (1998) بحث مي کنند، کارآفريني يک موضوع ويژه در مديريت استراتژيک است که در آن تاسيس بنگاه، نوسازي سازماني و نوآوري (Sharma and Chrisman, 1999) ، فعاليتهاي استراتژي هستند که کار آنها هماهنگي بين فرصت و منابع مي باشد. تعداد کمي تصميمات استراتژيک فقط با توجه به زمينه اقتصادي آن گرفته مي شود، ارزشها و آرزوهاي مالکان و مديران عالي نقشي اساسي ايفا مي کنند  (Andrews, 1971). زماني که حساب و کتاب انسان براي تاسيس يک بنگاه جديد به طور اساسي به سوددهي و عواملي تعيين کنند توجه دارد، همچنين نيازهايي وجود دارد که به وسيله دلار و سنت حاصل نمي شود. بنابراين کسب وکارها براي تامين نيازهاي اساسي انسان براي ساختن و افزودن چيزي و اخذ ارزش براي انجام کار شروع مي شوند. کسب و کارهاي خانوادگي که واقعيت هاي زندگي سازماني اقتصادي و غير اقتصادي را به صورت واضحي با هم مي آورد، محلي ويژه را براي درک چگونگي اتصال ملاحضات اقتصادي و غيراقتصادي که بر تصميمات استراتژيک اثر مي گذاري، ارائه مي کند.

1 2 3 4



بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است