صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 2583                                               
کارگروهي و معجزه در بنگاه‌هاي اقتصادي
دانستني منبع
کارگروهي و معجزه در بنگاه‌هاي اقتصادي عنوان
محمد ايازي، علي فتح الله زاده خويي نويسنده
1386/06/24 تاريخ

شرکت کارت هال مارک (Hall mark) يکي از بزرگ ترين توليدکنندگان کارت هاي تبريک است. اين شرکت در کانزاس سيتي امريکا قرار دارد. در دهه ???? آقاي رابرت استارک و تيم مديريتي ايشان اعلام کردند که اين شرکت با يک بحران بزرگ روبه رو شده است.

خلاصه
روزنامه اعتماد مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

شرکت کارت هال مارک (Hall mark) يکي از بزرگ ترين توليدکنندگان کارت هاي تبريک است. اين شرکت در کانزاس سيتي امريکا قرار دارد.

در دهه 1980 آقاي رابرت استارک و تيم مديريتي ايشان اعلام کردند که اين شرکت با يک بحران بزرگ روبه رو شده است. تغييرات و همچنين رقابت هاي شديد به اين معني بود که آنها بايد هرچه سريع تر جديد ترين نوع کارت هاي شان را روانه بازار کنند. متقاضيان خواستار تنوع بيشتري بودند.

فروشندگان جزء نيز براي تامين هزينه هاي خود مجبور به فروش کارت هاي بيشتري بودند. در اين زمان بود که وحشت فراواني آقاي استارک را در برگرفت که آيا او مي تواند شرکتي را با حدود 85 سال قدمت در اين زمينه از اين بحران نجات دهد؟ در دو سه سال گذشته در دهه 80 حدود

دو سوم از زمان صرف ايجاد خلاقيت و برنامه ريزي در مورد مضمون کارت ها و توسعه بازار مي شده است.

فرآيند توليد و ارائه کارت هاي جديد باعث ايجاد يک سلسله مراتب طولاني شده بود. گروهي مشغول به طراحي کارت ها بودند. نويسندگان مطالب کارت ها را مي نوشتند و باز در پايان در پي تقاضاي بازار و ارزيابي آن بودند.

همزمان جلسات متعددي نيز در گروه مديريتي تشکيل مي شد تا بتوانند برنامه ريزي بهتر و دقيق تري براي اين تحولات داشته باشند.

قبل از اينکه يک کارت به بازار عرضه شود در حدود 25 مدير مختلف در مراحل مختلف آنها را کنترل و امضا مي کردند. آقاي استارک به منظور سهولت در کار توليد کارت هاي جديد سبک قديمي را تغيير داده، تمامي افراد مسوول را در يک جا متمرکز و کار را به صورت تيمي آغاز کرد.

براساس برنامه آقاي استارک هنرمندان، نويسندگان، طراحان و بازاريابان که تا قبل از آن در واحدهاي مختلف و برخي در ساختمان هاي جداگانه بودند يکجا جمع شدند تا يک کار گروهي را آغاز کنند.

به جاي اينکه مديران نظرات و انتقادات خود را به شيوه قديم از يک بخش به بخش ديگر اعلام کنند در اين حالت به صورت مستقيم و رو در رو به بررسي نظرات و پيشنهادات مي پرداختند و به جاي اينکه مديران هر قسمت پس از پايان هر کار آن را تاييد و امضا کنند، اعضاي گروه خود درباره تغييرات ضروري محصول تصميم مي گرفتند و در صورت نياز به آن مي پرداختند.

اين شيوه جديد کاملاً با شيوه قديمي توليد کارت در اين شرکت بزرگ در تناقض بود. اين گروه در کمتر از يک سال با اين شيوه بيشترين و جديد ترين کارت ها را به بازار ارائه کرد.

اين شيوه نه تنها به افزايش توليد کمک کرد بلکه باعث شد تا کيفيت کارت ها نيز به بهترين شکل افزايش يابد. رضايت گروه اعم از نويسنده و طراح و... نيز بسيار بيشتر از گذشته بود.

استارک بر اين باور است که «شما بايد با مردم درباره کارهايي که انجام مي دهند صحبت کنيد.» رابرت استارک نه تنها از گروه و تيم خود بهترين استفاده را کرد و بهترين توليد و خدمات را ارائه داد بلکه نيازهاي مشتريان را نيز تامين کرد. بسياري از شرکت هاي بزرگ و کوچک نيز براي به دست آوردن منافع بيشتر از اين شيوه استفاده مي کنند.

در اين جا مي خواهيم ضمن بررسي چگونگي گروه ها و تيم ها تاثيرات آنها را در بهبود و پيشرفت کارها مورد ارزيابي قرار دهيم.

مي خواهيم در مورد عوامل موثر بر افزايش بازدهي گروه و همچنين شيوه هاي مختلف که مديران مي توانند به وسيله آنها انگيزه را در افراد گروه بالا ببرند تا بتوانند به اهداف سازمان ها دست يابند بحث کنيم. در خاتمه در خواهيد يافت که مديريت موثر گروه ها و تيم ها کليد طلايي براي اجراي بهتر و به دست آوردن بالا ترين ميزان منفعت است.

  • گروه ها، تيم ها و تاثيرات سازماني

يک گروه متشکل از 2 يا چند نفر است که با هم در ارتباط بوده و با تاثير بر يکديگر مي خواهند به يک هدف مشترک برسند.

يک تيم گروهي است که اعضاي آن به شدت با يکديگر کار مي کنند تا به يک هدف خاص و مشخص دست يابند. با اين تعاريف تمامي تيم ها مي توانند گروه باشند ولي تمامي گروه ها تيم نيستند. دو مشخصه يي که باعث تمايز گروه و تيم مي شود عبارتند از؛

  1. همکاري هدف دار و تعامل نزديک
  2. داشتن هدف مشخص

همان گونه که در قبل توضيح داده شد در شرکت کارت هال مارک اعضا به صورت تيم کار مي کنند چرا که به شدت با يکديگر همکاري مي کنند تا به يک هدف خاص که آن هم توليد کارت هاي جديد و ارائه موفق آن به بازار است دست يابند.

در عوض گروهي از حسابداراني که در يک شرکت کار مي کنند به عنوان «گروه» هستند زيرا اگر چه آنها با يکديگر در تماسند که به اهدافي مثل به روز نگهداشتن حساب ها، رضايت مشتري و... برسند، اما آنها به عنوان يک تيم با هم کار نمي کنند زيرا در کار آنها تعامل شديد وجود نداشته و هر يک براي تامين نيازها و اهداف خود تلاش مي کنند.

از آنجايي که تمام تيم ها گروه نيز هستند هرگاه نامي از گروه در اين جا برده شود منظور هم تيم و هم گروه است. همان گونه که ممکن است فرض کنيد چون اعضاي يک تيم به شدت با يکديگر کار مي کنند شکل گيري آن مشکل است و ممکن است زمان زيادي صرف شود تا اعضاي تيم ياد بگيرند با يکديگر به طرز موثري کار کنند.

گروه ها و تيم ها مي توانند در دستيابي سازمان به منافع بيشتر کمک کنند. آنها مي توانند؛

  1. کميت و کيفيت کار را افزايش دهند.
  2. سطح رضايتمندي مشتريان را افزايش دهند.
  3. ابتکار و نو آوري را افزايش دهند.
  4. باعث افزايش انگيزه و رضايت کارفرما شوند.




بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است