صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 2715                                               
كاركنان بگويند، مديران بشنوند
دانستني منبع
كاركنان بگويند، مديران بشنوند عنوان
نويسنده
1387/01/19 تاريخ

ارتباط هاي موثر بين كاركنان و مديران شركت از مهم ترين عوامل ادامه فعاليت هر شركت با هر اندازه، هر نوع فعاليت و هر مكان جغرافيايي است.

خلاصه
روزنامه سرمايه 19/01/87 مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

ارتباط هاي موثر بين كاركنان و مديران شركت از مهم ترين عوامل ادامه فعاليت هر شركت با هر اندازه، هر نوع فعاليت و هر مكان جغرافيايي است.

هنگامي كه اين ارتباط ها مثبت و موثر هستند، كاركنان در شغل خود احساس امنيت مي كنند زيرا مي دانند چه تحولاتي در شركت در حال وقوع است. به اين ترتيب احساس مسووليتشان نسبت به شركت و شغل شان بيش تر خواهد بود و بهره وري كاري آن ها افزايش مي يابد.

رشد بهره وري به افزايش رضايت كاركنان منجر مي شود. اين يك رابطه هر دو طرف پيروز است كه بنيان هاي فعاليت شركت را استحكام مي بخشد.

از سوي ديگر هنگامي كه بين مديران و كاركنان رابطه مثبت و موثر وجود ندارد، كاركنان احساس ناامني كرده و تصور مي كنند مديريت براي آن ها ارزش و اهميتي قايل نيست.

در اين حالت روحيه و بهره وري آن ها كاهش يافته و سطح رضايت از كار در بين ايشان پايين مي آيد. بديهي است در چنين محيطي، پيشرفتي صورت نمي گيرد و شركت در تحقق اهداف اش با مشكل روبه رو مي شود. بنابراين اين پرسش مطرح مي شود كه براي تضمين برقراري جريان مثبت و موثر اطلاعات بين شما به عنوان مدير و كاركنان چه اقداماتي بايد انجام شود.

بسياري از كارآفرين ها معتقدند پذيراي ايده ها و توصيه هاي كاركنان هستند. بسياري نيز از سياست مشهور «در باز» پيروي مي كنند كه طبق آن افراد اجازه دارند در فواصل زماني معين با هم گپ بزنند و اطلاعات ضروري را مبادله كنند. اما آيا اين روش ها در شركت شما موثر هستند؟

به عنوان نخستين قدم از خود بپرسيد آيا كاركنان هنگام صحبت كردن با شما واقعا احساس راحتي مي كنند. بهترين روش يافتن پاسخ اين پرسش شمردن تعداد افرادي است كه به اتاق شما مراجعه مي كنند تا هم صحبت شما باشند آيا اين افراد از تمام سطوح سازمان هستند؟ هر يك چند بار در ماه به دفتر شما مراجعه مي كنند؟ آيا فقط مديران مياني را در دفتر خود مي بينيد؟ اگر اين طور است بايد در روش برقراري ارتباط مثبت و موثر با كاركنان تجديدنظر كنيد.

نكته بعدي اين كه حتي اگر گروهي خاص از كاركنان همواره به دفتر شما مي آيند، به ميزان توصيه هاي مثبت و منفي و پرسش هايي كه مطرح مي كنند دقت كنيد. اگر اكثر توصيه ها و بحث ها مثبت و تاييدكننده است بايد از خود و ديگران بپرسيد آيا جو شركت چنان بسته است كه هيچكس جرات مخالفت ندارند؟ آيا كاركنان در اعلام مخالفت و مطرح كردن سوالات چالش برانگيز احساس راحتي مي كنند؟

اگر پاسخ اين پرسش مثبت نيست خطرات زيادي كسب و كار شما را تهديد مي كند زيرا وقتي همه افراد سياست هاي شما را تاييد مي كنند، اين ديدگاه در شما پديد مي آيد كه همه چيز مرتب است و احتياجي به اصلاحات نيست.

در مواقعي كه مدير شركت بيش از حد مغرور است و به درستي افكار و ايده هاي خود اطمينان غيرمنطقي دارد ناخودآگاه جوي در شركت پديد مي آورد كه هيچكس بازخورد منفي نمي دهد يا چالشي را مطرح نمي كند. به اين ترتيب او ناآگاهانه و حتي با آنكه حسن نيت دارد، از برقراري ارتباط موثر و مثبت جلوگيري مي كند.

نخستين گزينه پيش روي مديران دعوت از گروهي از كاركنان در بخش هاي مختلف سازمان و نيز سطوح گوناگون شركت است. اين جلسه مي تواند در اتاق كنفرانس يا محوطه اي باز برگزار شود.

مي توانيد برنامه اي براي بحث ها تدوين كنيد تا افراد دعوت شده درباره آن نظر بدهند. همچنين اين امكان وجود دارد كه دعوت شدگان هر يك موضوع مورد علاقه خود را مطرح كند. توجه كنيد مسايلي كه در اين جلسات مطرح مي شود بايد عام و مورد توجه همه باشد. سود شركت، روحيه كاركنان، بهره وري، فرصت هاي شغلي و... جزو اين گونه موارد محسوب مي شوند.

راه حل بعدي برگزاري جلسات بزرگ تر ماهانه يا فصلي با شركت تمام كاركنان است. در اين جلسات شركت كنندگان مي توانند سوالات خود را شفاهي يا كتبي مطرح كنند.

روش دوم بهتر است زيرا در آن مشخص نمي شود چه كسي چه سوالي را مطرح كرده است. اگر چه در چنين جلساتي شما نمي توانيد با همه كاركنان مستقيما صحبت كنيد اما حداقل اين است كه آن ها مي توانند مسايل خود را مطرح كرده و پاسخ پرسش هاي خود را بگيرند.

ترديدي وجود ندارند كه برقراري ارتباط مستقيم كاركنان با مديريت نه تنها مديران را از ايده هاي خلاق يا عوامل نگراني كاركنان مطلع مي كند بلكه كاركنان نيز با گرفتن توضيح از مديران، با آرامش به انجام وظايف خود مي پردازند.




بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است