صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 4467                                               
بنگاه‌هاي برتر جهاني (JOHNSON & JOHNSON)
دانستني منبع
بنگاه‌هاي برتر جهاني (JOHNSON & JOHNSON) عنوان
مسعود بينش نويسنده
1387/03/08 تاريخ

در سال 1885، رابرت جانسن با همراهي برادرانش ، در يك فضاي اجاره‌اي در نيوجرسي خط توليد لباس‌هاي آماده جراحي را راه‌اندازي كردند. اولين محصول شركت آنها در سال 1886 به بازار عرضه شد و سال بعد، شركت جانسن اند جانسن با سهام اين سه برادر به ثبت رسيد.

خلاصه
ماهنامه تدبير شماره 190 مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

جانسن اند جانسن از معدود شركتهايي است كه تجربه پرفراز و نشيب يكصدسال فعاليت اقتصادي را پشت سر گذاشته است.

جيمز، ادوارد و رابرت جانسن برادران موفقي بودند كه در يك فضاي اجاره اي به كار توليد لباسهاي مخصوص جراحي پرداختند، اما خيلي زود با ابتكار عمل و ايده پردازيهاي بسيار، در حوزه هاي مختلف دارويي و بهداشتي وارد شدند و شركت را به يكي از موفقترين شركتهاي جهاني تبديل كردند.

رابرت جانسن فرزند جيمز جانسن نيز در ادامه راه پدر و عموهاي خويش 52 سال در شركت به كار مشغول بود و از 1932 به مدت 30 سال نيز رهبري شركت را برعهده داشت. هم او بود كه شركت را از حالت خانوادگي و محدود خارج كرد و گامهاي اساسي را به سمت جهاني شدن برداشت.

مهمترين كار او توجه به فلسفه مديريت و بويژه مسئوليت اجتماعي شركت بود. مرامنامه اي كه اودر سال 1943 منتشر كرد، با تغييرات اندكي، هنوز هم به عنوان راهنماي عمل اين شركت عظيم جهاني به كار گرفته مي‌شود.

اين مرامنامه، قديمي‌ترين سند مكتوب بنگاههاي اقتصادي در زمينه تدوين منشور اخلاقي و مسئوليتهاي اجتماعي است كه مورد الهام و اقتباس بسياري شركتها بوده است.

هزاران هزار محصول مختلف دارويي و بهداشتي در زمينه هاي گوناگون، دامنه فعاليت شركت را بسيار گسترده كرده است. رويكرد تمركززدايي كه توسط رابرت براي مواجهه با اين واقعيت به كار گرفته شد، هنوز نيز در شركت موردعمل قرار مي گيرد.

تاريخچه

در سال 1885، رابرت جانسن با همراهي برادرانش جيمز و ادوارد، در يك فضاي اجاره اي در نيوجرسي خط توليد لباسهاي آماده جراحي را راه اندازي كردند.

اولين محصول شركت آنها در سال 1886 به بازار عرضه شد و سال بعد، شركت جانسن اند جانسن با سهام مشترك اين سه برادر به ثبت رسيد. رابرت جانسن، رئيس شركت، در سال 1910 درگذشت و برادرش جيمز تا سال 1932 رهبري شركت را برعهده گرفت.

پس از او نيز پسرش، رابرت (دوم) هدايت شركت را عهده دار شد. تا سال 1994 شركت به صورت خانوادگي اداره شد، اما در اين سال، سهام آن در بورس نيويورك عرضه شد. در سال دوم تأسيس، بروشور محصولات شركت شامل اولين لباسهاي تميز ضدعفوني براي جراحي، گچهاي پزشكي و مانند آن منتشر شد.

در اين سال تعداد كاركنان به 125 نفر رسيد. در سال 1890 فروش شركت به 350 هزار دلار رسيد و اولين جعبه كمكهاي اوليه عرضه شد. در اين سال، شركت وارد عرصه توليد محصولات بهداشتي نوزادان و كودكان، مانند پودربچه شد.

دو سال بعد درحدوسيعي باندهاي استريل جراحي توليد و به بازار عرضه كرد. در ابتداي قرن بيستم، فروش شركت از مرز يك ميليون دلار گذشت. براي اولين بار در سال 1901، كتابچه دستورالعمل كمكهاي اوليه جانسن منتشر شد كه در آن به طرزي ساده، روشهاي عمليات بر روي مجروحان را در حالات اضطراري تشريح مي كرد.

در سال 1911 جشن 25 سالگي تأسيس شركت برپا شد. در اين سال، 90 درصد نخ بخيه، گاز پانسمان و بانداژ دنيا توسط شركت تأمين و توليد مي شد. در 1919 اولين شعبه شركت در كانادا دائر شد. در 1920 اولين چسب زخم طبي ابداع و به نام BAND AID به بازار عرضه شد و به سرعت به عنوان پرفروشترين محصول شركت درآمد.

در 1928 نخهاي جديد بخيه به بازار عرضه شد. در اين دهه، بخش محصولات مصرفي در شركت ايجاد شد. در 1931، شركت با تأسيس شعبه هاي جديد در مكزيك و استراليا، گامهاي بلندتري در جهت جهاني شدن برداشت. قبل از آن در انگلستان و آفريقاي جنوبي نيز شعباتي دائر شده بود. در ابتداي دهه 1940 بخش محصولات جراحي ايجاد شد.

در سال 1953، دكتر پل جانسن در آزمايشگاه تحقيقاتي خود در بلژيك، داروهايي براي معالجه بيماران رواني اختراع كرد. كمتر از 10 سال بعد، شركت دارويي جانسن به شركت جانسن اند جانسن پيوست. در 1962 و در جشن 75 سالگي شركت، تعداد كارخانه هاي وابسته به شركت به 83 رسيد كه 53 كارخانه در خارج از آمريكا قرار داشت.

در 1970 درآمد شركت از مرز يك ميليارد دلار گذشت. در 1978 اولين شخص خارجي و نيز اولين زن به عضويت هيئت مديره شركت درآمد. در 1982 شركت با يك بحران جدي مواجه شد.

با مرگ چند نوزاد در اثر مصرف داروهاي محتوي سيانيد، شركت مجبور به فراخوان و بازپس گرفتن 264 هزار شيشه حاوي كپسول شد. در 1986 كه اين اشكال مجددا براي يك خانواده پديد آمد، شركت نوع كپسول را به صورت جامد تغيير داد. در 1987 براي اولين بار، شركت به عنوان يكي از 10 شركت برتر براي مادران شاغل برگزيده شد كه همه ساله تاكنون اين برتري را حفظ كرده است.

در 1989 فروش شركت از مرز 10 ميليارد دلار گذشت. سال 1989 كرمهاي مرطوب كننده و ضدآفتاب عرضه شد و كسب و كار مستقلي در زمينه محصولات مربوط به بهداشت و مراقبت پوست دائر شد.

در 1990 اولين شركت زيرمجموعه درزمينه فناوري زيستي تأسيس شد كه در زمينه مقابل با بيماريهاي حاد فعاليت مي‌كند. فروش شركت در سال 2001 از مرز 30 ميليارد دلار گذشت. در سال 2006 بخش بهداشتي مصرفي شركت فيزر، دومين شركت بزرگ دارويي جهان توسط جانسن اند جانسن خريداري شد.

  • حوزه هاي فعاليت

مجموعه عظيم جانسن اند جانسن داراي بيش از 250 كارخانه و شركت عملياتي در 57 كشور دنياست كه محصولاتش در تمام جهان عرضه و فروخته مي شود.

حوزه هاي اصلي فعاليت شركت عبارت‌اند از: مصرفي، دارويي و تجهيزات پزشكي. در حوزه كسب و كار محصولات مصرفي، طيف وسيعي از محصولات بهداشت پوست، مراقبت از كودكان و نوزادان، سلامت زنان، رشد و تغذيه و مانند آن وجود دارد.

طيف گسترده محصولات شامل محصولات بهداشتي در زمينه هاي دهان و دندان، پوستي، چشمي، خانواده، زنان، كمكهاي اوليه، ارتوپدي، غدد، ديابت، قلب نگاري، سرماخوردگي، حساسيت و... است.

  • استراتژي

چهار استراتژي اصلي شركت عبارت است از:

  1. تمركز بر ارزشهاي مشترك. اين ارزشها در مرامنامه 64 ساله شركت آمده است؛
  2. گسترش بنياني سلامت انساني؛
  3. رويكرد تمركززدايي. اين رويكرد در سال 1934 توسط رابرت جانسن اعلام و ايده گروه شركتهاي جانسن اند جانسن معرفي شد. اين ايده تاكنون در شركت به اجرا درآمده است؛

  4. مديريت براساس ديدگاه بلندمدت.
  • مرامنامه

در سال 1935، رابرت جانسن به دليل ديدگاه و علاقه اي كه به انجام مسئوليتهاي اجتماعي شركت داشت، رساله‌اي به عنوان TRY REALITY منتشر كرد و در آن، همه صنعتگران را به آنچه «فلسفه جديد صنعتي» مي خواند، دعوت كرد. كمتر از 10 سال بعد، در سال 1943، مرامنامه صنعتي شركت توسط او و به عنوان OUR CREDO منتشر شد.

در اين مرامنامه، مسئوليت شركت در برابر مشتريان، كاركنان، اجتماع و سهامداران تعريف و تشريح شده است. اين مدرك ساده يك صفحه اي به 36 زبان ترجمه شده است و بعداز 65 سال هنوز راهنماي عمل شركت محسوب مي‌شود.

در اين مرامنامه، خدمت به مشتريان در رتبه اول، خدمت به كاركنان در رتبه دوم و خدمت به سهامداران در رتبه آخر قرار دارد. چند سال بعد، خدمت به مردم محل نيز در آن افزوده شد و قبل از خدمت به سهامداران قرار گرفت.

در اين مرامنامه بر حق عادلانه سهامداران – و نه بازگشت حداكثر سود – تاكيد شده است. در 1989 نيز پدران در مسئوليت اجتماعي شركت به جمع مادران، دكترها، پرستارها و مريض‌ها افزوده شد. يكي ازجنبه هاي تمايز شركت جانسن اند جانسن، اين مرامنامه و توجه به مسئوليت خطير اجتماعي شركت است كه در ميان شركتهاي صنعتي و اقتصادي معروف است.

درحقيقت، اين اولين و قديمي ترين مرامنامه اخلاقي شركتها محسوب مي‌شود. بدين جهت متن مرامنامه را منعكس مي‌كنيم: ما معتقديم كه در وهله اول در برابر پزشكان، پرستاران، بيمارستانها، مادران و همه كساني كه فرآورده هاي ما را مصرف مي كنند، مسئول هستيم:

  • فرآورده هاي ما همواره بايد مرغوبترين كيفيت را داشته باشند؛
  • ما بايد همواره بكوشيم كه قيمت اين فرآورده ها را پايين بياوريم؛
  • سفارشها بايد به فوريت و دقت آماده شود؛
  • كارگران ما بايد از سود عادلانه بهره مند شوند.

در وهله دوم خود را در برابر كساني كه با ما كار مي كنند مسئول مي دانيم:

  • مردان و زناني كه در كارخانه ها و دفاتر با ما همكاري مي كنند بايد ازنظر شغلي احساس امنيت كنند؛
  • دستمزدها بايد عادلانه و كافي باشد؛
  • مديران آنها بايد منصف باشند. ساعات كار آنها معقول و محيط كار آنها تميز و منظم باشد؛
  • به شكايات و پيشنهادهاي كاركنان بايد به طور سازمان يافته رسيدگي شود؛
  • سرپرستان و رؤساي دواير بايد ورزيده و بي غرض باشند؛
  • براي هركس كه لياقت داشته باشد، بايد فرصت پيشرفت فراهم باشد؛
  • با اشخاص بايد به صورت فردي رفتار شود؛
  • شأن و شايستگي آنها رعايت شود.

در وهله سوم خود را در برابر مديرانمان مسئول مي دانيم:

  • مديران ما بايد افرادي شايسته، مجرب و توانا باشند؛
  • آنها بايد از شعور متعارف و درك كامل بهره مند باشند.

در مرحله بعد خود را در برابر جوامعي كه در آنها زندگي مي كنيم مسئول مي دانيم:

  • ما بايد با حمايت از نيكوكاري و نوعدوستي، شهروندان خوب جامعه باشيم و سهم خود را از ماليات عادلانه بپردازيم؛
  • بايد به شكرانه دراختيار داشتن اموال و ابزار، از آنها به خوبي مواظبت كنيم؛
  • بايد در ارتقا و بهبود جامعه مدني، بهداشت، آموزش و دولت خوب، سهيم و شريك باشيم؛
  • و جامعه را از فعاليتهاي خود آگاه كنيم.

پنجمين و آخرين مسئوليت ما نسبت به سهامداران شركت است:

  • سود شركت بايد چشمگير باشد؛
  • ما بايد اندوخته داشته باشيم و بايد كار پژوهش دنبال شود؛
  • برنامه‌هاي تكاپوجويانه تنظيم شود و تاوان خطاها پرداخت شود؛
  • بايد فكر زمان مبادا باشيم، مالياتها را بپردازيم، دستگاههاي جديد را تهيه كنيم، كارخانه‌هاي جديد بسازيم؛
  • فرآورده‌هاي جديد توليد كنيم و برنامه‌هاي جديد براي فروش تدارك ببينيم؛
  • بايد افكار نو را به كمك تجربه بياموزيم.

وقتي اين كارها انجام شود، سهامداران نيز از حق عادلانه خود برخوردار خواهند شد. ما متكي به خداوند بزرگ هستيم تا به ياري او اين وظايف و تعهدات را به بهترين صورت انجام دهيم.

  • تحقيق و توسعه

سابقه شركت جانسن اند جانسن در امر تحقيق و توسعه بسيار است. در سال 2001 با ادغام مركز تحقيقات جانسن و انستيتو دارويي جانسن، بخش تحقيق و توسعه دارويي جانسن شكل گرفت و فعاليتهاي تحقيق و توسعه تمركز يافت.

در سال 2006، بيش از هفت ميليارد دلار در تحقيق و توسعه هزينه شد كه 4/13 درصد فروش سالانه شركت است. در سالهاي اخير، عمده تحقيقات به سمت حوزه‌هاي دارويي زيستي، وسائل ارتوپدي و نشر اينترنتي رفته است.

  • منابع انساني

تعداد كاركنان شركت بيش از 120 هزار نفر است. از اين تعداد 50 هزار نفر در آمريكا مشغول كار هستند و بقيه در سراسر دنيا، در بيش از 250 شركت عملياتي در 57 كشور حضور دارند.

شور و اشتياق تنها چيزي است كه كاركنان در آن مشترك و سهيم هستند. همين اشتياق كاركنان بوده كه هر نوآوري و اختراعي را براي شركت به ارمغان آورده است.

شور و اشتياق جزئي از شخصيت كاركنان شركت است. به تعبير مديرعامل شركت، شور و اشتياق ژن آنها و الهام بخش اين اشتياق، مرامنامه‌اي است كه نسل در نسل باقي مانده است.

  • فروش

فروش شركت در سال 2006، 3/53 ميليارد دلار و سود آن 11 ميليارد دلار بوده است. با اين حجم فروش، رتبه شركت در جمع 500 شركت برتر جهاني، 36 است كه در حوزه شركتهاي دارويي و بهداشتي جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

پس از جانسن اند جانسن، شركتهاي فيزر، مرك، آزمايشگاههاي آبوت، ويت، برستول ماير در مكانهاي بعد قرار گرفته‌اند. 30 درصد درآمد شركت در داخل آمريكا به دست مي‌آيد. به تفكيك حوزه فعاليت، درصد فروش عبارت است از: دارويي 44 درصد، تجهيزات پزشكي 38 درصد و مصرفي 18 درصد.

  • بنيانگذاران

برادران جانسن يعني جيمز، ادوارد و رابرت شركت را در 1886 بنيان نهادند. رابرت در سال 1910 به طور ناگهاني درگذشت و برادرش جيمز عهده‌دار رياست شركت شد. همزمان فرزند رابرت، كه همنام پدر بود در آغاز جواني در شركت مشغول به كار شد.
او بود كه شركت را به يك شركت جهاني تبديل كرد.

او ديدگاههاي ويژه‌اي در زمينه فلسفه مديريت و مسئوليت اجتماعي شركت داشت. مرامنامه فعلي شركت نيز از ديدگاههاي او اخذ شده و در زمان او ارائه شده است.

او نظرات خود را در راه و روش كسب و كار تحت عنوان «آزادي مصادر شده» در سال 1947 منتشر كرد كه از مهمترين كتابهاي نوشته شده توسط مديران كسب و كار در آمريكا محسوب مي‌شود.

در 1963، رابرت پس از 53 سال كار در شركت، رهبري را به فيليپ هافمن واگذار كرد. او در سال 1968 در 74 سالگي درگذشت در حالي كه با ميراث 2/1 ميليارد دلاري خود بنياد رابرت جانسن را راه‌اندازي كرد.

  • مديرعامل

ويليام ولدن مديرعامل فعلي جانسن اند جانسن، هشتمين مديرعامل شركت است كه از سال 2002 رهبري شركت را بر عهده دارد. او سابقه زيادي در شركت داشته و قبل از اين سمت، هدايت بخش پزشكي و نيز كسب و كار دارويي را انجام مي‌داده است.

او معتقد است كه بهبود سلامتي و رفاه مردم جهان حياتي‌ترين و مهمترين كسب و كار و نيز بامعناترين آنهاست. بنابراين به انسانهاي توانمند، ماهر، قابل و مشتاق نياز دارد تا بتواند تغييري و تفاوتي در زندگي مردم پديد آورند.

او مي‌گويد: فلسفه مديريت ما ريشه در سيستم ارزشي ما دارد كه در مرامنامه ما متبلور است. اين فلسفه ما را ياري مي‌دهد كه در مواجهه با مسائل پيش‌رو، موازنه رشد كوتاه مدت و بلندمدت را حفظ كنيم.




بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است