صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 3859                                               
گمنامي رشته مددکاري، مانعي براي فارغ‌التحصيلان
گزارش منبع
گمنامي رشته مددکاري، مانعي براي فارغ‌التحصيلان عنوان
امين بلند همت نويسنده
1387/04/24 تاريخ

امسال همزمان با هفته بهزيستي شاهد برگزاري پنجاهمين سالگرد تاسيس رشته مددكاري اجتماعي در كشور هستيم كه به اين مناسبت 24 و 25 تير ماه كنگره علمي- حرفه‌اي اين رشته توسط سازمان بهزيستي برگزار مي‌شود.

خلاصه
هفته نامه بازار كار مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

  • اشاره:

امسال همزمان با هفته بهزيستي شاهد برگزاري پنجاهمين سالگرد تاسيس رشته مددكاري اجتماعي در كشور هستيم كه به اين مناسبت 24 و 25 تير ماه كنگره علمي- حرفه‌اي اين رشته توسط سازمان بهزيستي و با همكاري انجمن مددكاري اجتماعي ايران و سازمان‌هاي استفاده كننده از خدمات مددكاران برگزار مي‌شود.

نشست خبري اين كنگره روز چهارشنبه گذشته با حضور معاون اجتماعي و مديركل امور زنان و خانواده سازمان بهزيستي و رييس انجمن مددكاران اجتماعي ايران، برگزار شد ، ضمن پوشش آنچه در اين نشست خبري عنوان شد ، نگاهي داريم به وضعيت مددكاري اجتماعي و موقعيت‌هاي شغلي آن در كشور:

  • معاون سازمان بهزيستي:
  • جامعه نيازمند ده برابر مددکاران موجود است

معاون سازمان بهزيستي در اين نشست خبري با بيان اينكه بالغ بر سه هزار مددكار اجتماعي در اين سازمان مشغول به كارند گفت: با اين وجود تعداد فعلي مددكاران كافي نبوده و جامعه حداقل نيازمند ده برابر نيروهاي موجود است.

سيد مهدي سيد محمدي، معاون اجتماعي سازمان بهزيستي چهارشنبه گذشته در نشست خبري كه مناسبت پنجاهمين سالگرد تاسيس رشته مددكاري اجتماعي برگزار شد با اعلام اين مطلب افزود: با فرهنگ‌سازي در جامعه بايد به اين نقطه برسيم كه هر خانواده يك مددكار به عنوان مشاوره در كنار خود داشته باشد.

وي با اشاره به اينكه بحث مددكاري در ايران داراي قدمت 50 ساله است و متخصصان اين رشته در دستگاه‌هاي مختلف مشغول بكارند افزود: مددكاران در جوامع در حال توسعه‌اي همچون ايران كه در حال گذر از جامعه سنتي هستند در جلوگيري از عوارض اجتماعي نقش مهمي مي‌توانند ايفا كنند.

سيد محمدي با اعلام اينكه بايد در فعاليت‌هاي مددكاران بازنگري صورت گيرد افزود: حوزه‌هاي مختلف همچون رفاه اجتماعي، حمايتي،‌امدادي، بهداشت و درمان، صنعت و اماكن نظامي و قضايي مي‌توانند از وجود مددكاران استفاده كنند.

وي راه‌اندازي كلينيك‌هاي مددكاري از ديگر عرصه‌هاي حضور مددكاران در جامعه خواند و افزود: در راستاي واگذاري امور بهزيستي به بخش خصوصي، آمادگي واگذاري اين مراكز به مددكاران هستيم با اين وجود هنوز مددكاران به تعداد مورد نياز مراجعه نكرده‌اند.

معاون سازمان بهزيستي ادامه داد: اعتقاد داريم سطح علمي مددكاري با سطح مطلوب فاصله دارد ولي اگر مددكاران مورد نياز ما در جامعه فعال باشند واقعاً معجزه مي‌كنند.

وي در پايان با بيان اينكه تفاهم‌نامه‌اي با قوه‌ي قضاييه منعقد شده تا شاهد حضور مددكاران در حوادث اجتماعي باشيم گفت: اميدواريم روزي فرا رسد كه در محاكم قضايي در رابطه با مشكلات اجتماعي هيچ حكم بدون نظر مددكاران صادر نشود.

  • رييس انجمن مددكاران اجتماعي ايران:
  • تعداد فعلي فارغ‌التحصيلان مددكاري پاسخگوي نيازهاي كشور نيست

در قسمت ديگري از اين مراسم دكتر محمد زاهدي اصل، رييس انجمن مددكاران اجتماعي ايران و دبير علمي اين كنگره يكي از دل مشغولي‌هاي اين رشته را بعد از 50 سال فعاليت، ناشناخته بودن آن ذكر كرد و افزود: در اين سال كارهاي زيادي انجام شده با اين وجود شاهد يك فاصله 60 ساله در اين رشته با جهان هستيم.

وي راه‌اندازي اورژانس اجتماعي را گامي اساسي در فعاليت مددكاران خواند و گفت: مددكاري اگر در بهزيستي ارتقاء پيدا كند در كل كشور ارتقاء پيدا خواهد كرد.

زاهدي اصل فعاليت مددكاران جامعه را به دو دسته تقسم كرد و با بيان اينكه عده‌اي از مددكاران فارغ‌التحصيلان اين رشته هستند افزود: تعداد اين افراد در جامعه بالغ بر 5 هزار نفر است.

وي گروه ديگر فعالان اين رشته را فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي مشاور، روان‌شناسي و ديگر رشته‌هاي علوم انساني خواند و ادامه داد: بايد به اين رشته به صورت تخصصي پرداخته شود.

رييس انجمن مددكاري ايران با اشاره به اينكه در زندان‌هاي كشور بيش از 500 پست مددكاري ايجاد شده است افزود: با اين وجود 50 نفر از فعالان اين پست‌ها را فارغ‌التحصيلان مددكاري تشكيل مي‌دهند.

وي با اشاره به اينكه فارغ‌التحصيلان فعلي دانشگاهي نمي‌توانند پاسخگوي نيازهاي كشور باشند ادامه داد: يكي از مشكلات ما كمبود هيات علمي در رشته مددكاري است.

رييس انجمن مددكاري ايران با اعلام اينكه بايد به صورت تخصصي رشته مددكار در دانشگاه آموزش داده شود افزود: همانند ساير رشته‌ها نيازمند تاسيس نظام مددكاري اجتماعي هستيم.

  • مديركل امور زنان و خانواده سازمان بهزيستي:
  • دستگاه‌هاي استخدام كننده شناخت كافي از مددكاري ندارند

در پايان مراسم نيز دكتر فريد براتي سده، مديركل امور زنان و خانواده سازمان بهزيستي و مسوول اجرايي اين كنگره در پاسخ به سوال خبرنگار بازاركار مبني بر اينكه به چه دليل با وجود نياز جامعه به مددكاران شاهد بيكاري فارغ‌التحصيلان اين رشته هستيم گفت: مشكل اين است كه دستگاه‌هاي استخدام كننده شناخت كافي از اين رشته ندارند.

وي با اشاره به اينكه براي احراز پست‌هاي سازماني مددكاران در كنار رشته مددكاري رشته‌هاي مشاوره، روان‌شناسي و ديگر رشته‌هاي علوم انساني آورده مي‌شود افزود: بايد دستگاه‌هاي تصميم‌گيرنده در انتشار آگهي‌هاي استخدامي به اين موضوع توجه كنند.

  • آموزش و پرورش بايد معلمان مددكار استخدام كند

در همين حال ، براساس نتايج بررسي‌هاي كارگروه كنگره50سال مددكاري اجتماعي در ايران اعلام شد: كه سن بروز آسيب‌هاي اجتماعي در نوجوانان كاهش يافته است كه اين موضوع لزوم حضور بيشتر مددكاران در مدارس را نشان مي‌دهد.

دكتر نادر پوراصغريان، رييس كارگروه مددكاري اجتماعي و آموزش و پرورش در كنگره 50 سال مددكاري اجتماعي در ايران، با بيان اين مطلب افزود: بر اساس آمارهاي رسمي، سن ابتلا به اعتياد در كشور كاهش يافت و آموزش و پرورش بايد براي مقابله با اين آسيب جدي، راهكارهاي مناسبي اتخاذ كند كه مهم‌ترين آن‌ها افزايش حضور مددكاران در مدارس است.

وي افزود: مددكاران اجتماعي در سه حيطه پيشگيري، اصلاح و درمان اعتياد و بروز جرم در مدارس مي‌توانند فعال باشند.

وي ادامه داد: در حال حاضر مراكز مشاوره و خدمات روانشناختي در آموزش و پرورش فعاليت‌هاي مددكاري انجام مي‌دهند، اما اكثرا ديده مي‌شود، نيروي انساني مورد نياز اين مراكز از درون مدارس تامين مي‌شود كه ممكن است انگيزه كافي براي ارائه خدمات تخصصي نداشته و نتوانند، از عهده انجام آن برآيند و اين در حالي است كه تمام وظايف اين مراكز با اهداف و وظايف مددكاري اجتماعي مرتبط مي‌شود.

وي تصريح كرد: در تحقيقاتي كه درباره مددكاري در آموزش و پرورش انجام شده و نتايج آن 24 تيرماه در كنگره 50 سال مددكاري اجتماعي در ايران ارائه خواهد شد، به اين نتيجه رسيديم كه براي كنترل آسيب‌هاي اجتماعي در مدارس، آموزش و پرورش حتما بايد نسبت به تربيت معلمان مددكار اقدام كرده و يا مددكاران را در مدارس به كار گيرد.

وي يكي از ريشه‌هاي تشديد آسيب‌هاي اجتماعي در سن پايين را حضور نيافتن والدين در منزل به دليل مشغله‌هاي اقتصادي و كاري عنوان كرد و افزود: امروزه والدين به دليل اشتغال، بيشتر در خارج از منزل حضور دارند و همين موضوع فضا را براي آنكه فرزندان به سمت ارتكاب جرم پيش روند، فراهم مي‌كند و در چنين شرايطي، قطعا حضور مددكاران اجتماعي در مدارس و در كنار دانش‌آموزان مي‌تواند، در كنترل رفتارهاي نوجوانان به ويژه در سن بلوغ، نقش موثري ايفا كند.

  • مددكاري اجتماعي و موقعيت‌هاي‌ شغلي‌ آن در ايران

وقتي سخن از مددكاري مي‌شود بسياري از افراد به ياد زندان‌ها يا پرورشگاه‌ها مي‌افتند كه در آنجا افرادي به نام مددكار در دفتر يا واحد مددكاري فعاليت مي‌كنند. اما حرفه مددكاري به فعاليت در دو مكان فوق محدود نمي‌شود.

بلكه مددكاري اجتماعي، يكي از رشته‌هاي كاربردي است كه فارغ‌التحصيل آن بايد بتواند در مراكز مختلف با استفاده از روش‌ها و تكنيك‌هايي كه آموزش ديده است، وارد زندگي انسان‌هايي شود كه به هر دليل اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و خانوادگي دچار مشكل بوده و نمي‌توانند مشكل خود را به تنهايي حل كنند يا منشأ مشكل خويش را تشخيص بدهند.

در واقع اين افراد مي‌توانند به ياري مددكارمشكل خويش را شناخته وحل نمايند.بنابراين اگر بخواهيم اين رشته را به طور خلاصه معرفي كنيم، بايد بگوييم كه هدف رشته مددكاري اين است كه به افراد نيازمند به خدمات اجتماعي كمك كند تا خود را بيابند، مشكل خويش را بشناسند و سپس راه حل آن را پيدا كنند.

  • تعريف و هدف:

مددکاري اجتماعي عبارت از مجموعه اي متشکل از تدابير و مشاوره و فعاليتهاي حرفه اي است که در قالب نهادها، سازمانها و موسسات رفاهي توانبخشي، اجتماعي، فرهنگي و تربيتي عرضه مي شود تا با ايجاد تغيير و دگرگوني مناسب در شرايط مادي و معنوي افراد و اقشار جامعه زمينه بهزيستي رشد و تعالي آنها را فراهم آورد.

  1. تربيت و تامين نيروي انساني متخصص و متعهد مورد نياز جامعه در زمينه مددکاري اجتماعي.
  2. تلفيق علم و عمل در روشهاي نوين حرفه اي مددکاري اجتماعي و انطباق آن با اصول، ارزشها و فلسفه مددکاري اجتماعي در بينش مکتب متعالي اسلام و منطبق بر مسائل انساني و اجتماعي و فرهنگي جامعه اسلامي ايران.

  3. تقويت موسسات و مراکز مددکاري و مشاوره اي

افرادي که در دوره کارشناسي مددکاري را بگذرانند قار خواهند بود با بهره گيري از فعاليتهاي حرفه اي- تخصصي در سه زمينه زير خدمات خود را به جامعه عرضه نمايند.

  • مددکاري فردي:

ارائه خدمات حرفه اي به افراد و خانواده ها تا روابط اجتماعي سالمتر و موثرتري را دارا شده و قادر شوند با بهره گيري از استعدادها توانمنديها، امکانات دروني و بيروني خود و جامعه به حداکثر رشد مادي و تعالي معنوي و رضامندي حاصل از آن دست يافته و به صورت مستقل و خودکفا و با کارآيي بيشتر به زندگي خويش ادامه دهند.

  • مددکاري جامعه اي:

توسعه و تعميم خدمات مددکاري اجتماعي در جوامع مختلف به منظور تامين نيازهاي اجتماعي، فرهنگي رفاهي از طريق بسيج نيروها و جلب مشارکتهاي عمومي و بهره گيري از استعدادها و نيروهاي موجود جامعه.

  • مددکاري گروهي:

ارائه خدمات مددکاري گروهي به افراد به منظور رشد استعدادها ظرفيتها و قابليتها با بهره گيري از روابط و فعل و انفعالات گروهي است تا اعضاء قادر شوند بر مسائل و مشکلات خود فائق آمده بنحو مطلوب تري از عهده وظايف و مسئوليتهاي فردي و اجتماعي برآيند.

  • توانايي‌هاي‌ لازم :

يك‌ مددكار بايد داراي‌ توانمندي‌هاي‌ روحي‌ خاصي‌ باشد؛ يعني بايد روحيه‌اي‌ قوي‌ داشته‌ باشد تا بتواند مشكلات‌ و معضلاتي‌ را كه‌ در زندگي‌ انسان‌ها مي‌بيند، تحمل‌ كند پس‌ بايد پذيرفت‌ كه‌ افراد زودرنج‌ و بسيار حساس‌ و عاطفي‌ به‌ درد اين‌ رشته‌ نمي‌خورند.

در ضمن‌ يك‌ مددكار نبايد در گفتگو و ارتباط‌ برقرار كردن‌ با ديگران‌ دچار مشكل‌ شود و در نهايت‌ يك‌ مددكار بايد خود را به‌ خوبي‌ بشناسد چون‌ اگر خود را نشناسد، نمي‌تواند به‌ ديگري‌ شناخت‌ بدهد و او را كمك‌ كند.

  • موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :

رشته‌ مددكاري‌ از جمله رشته‌هايي‌ است‌ كه‌ داوطلبان‌ هر سه‌ گروه‌ آزمايشي‌ علوم‌ رياضي‌ و فني‌، علوم‌ تجربي‌ و علوم‌ انساني‌ مي‌توانند آن‌ را انتخاب‌ كنند همچنين‌ دانشجويان‌ اين‌ رشته‌ بايد در دوران‌ تحصيل‌ 24 واحد كارورزي‌ و پس‌ از فارغ‌التحصيلي‌ 2 سال‌ طرح‌ بگذرانند.

اين‌ دو ويژگي‌ رشته‌ فوق‌ را متمايز ساخته‌ است‌، چرا كه‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ به‌ دليل‌ تجربه‌ ناشي‌ از 24 واحد كارورزي‌ در 6 واحد مستقل‌ و 2 سال‌ طرح‌ در سازمان‌ها و مؤسسه‌هاي‌ دولتي‌، از موقعيت‌ شغلي‌ مناسبي‌ برخوردار هستند.

در واقع‌ هر جايي‌ كه‌ اداره‌ رفاه‌ يا امور اجتماعي‌ هست‌، مددكار اجتماعي‌ مي‌تواند در آنجا حضور داشته‌ و مسؤوليتي‌ را بر عهده‌ بگيرد. در نتيجه‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ مشكل‌ اشتغال‌ ندارند.

اما با وجود مزيت‌هاي‌ اين‌ رشته،‌ بايد پذيرفت‌ كه‌ رشته‌ مددكاري‌ با مشكلاتي‌ نيز گريبانگير است‌ كه‌ در اين‌ ميان‌ گمنام‌ بودن‌ رشته‌ مددكاري‌ در جامعه‌ و حتي‌ در بين‌ جوانان‌ و داوطلبان‌ كنكور مشكل‌ بسيار بزرگي‌ است‌.




بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است