صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 18134                                               
ايجاد دفاتر خدمات ارتباطي گامي به سوي اشتغال
گزارش منبع
ايجاد دفاتر خدمات ارتباطي گامي به سوي اشتغال عنوان
امين بلندهمت نويسنده
1386/07/16 تاريخ

با گسترش روز افزون جوامع و بزرگ شدن شهرها و بوجود آمدن وسايل نقليه و ارتباطي جمعي، ارتباط افراد بسيار آسان و سهل گرديده، در اين ميان پست بعنوان يكي از سازمانها و نهادهاي مؤثر در امر ارتباطات مردمي نقش بسزايي در جوامع مختلف ايفا مي نمايد.

خلاصه
بازار كار مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

تجلي اجراي اصل 44 قانون اساسي در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات:
ايجاد دفاتر خدمات ارتباطي گامي به سوي اشتغال


با گسترش روز افزون جوامع و بزرگ شدن شهرها و بوجود آمدن وسايل نقليه و ارتباطي جمعي، ارتباط افراد بسيار آسان و سهل گرديده، در اين ميان پست بعنوان يكي از سازمانها و نهادهاي مؤثر در امر ارتباطات مردمي نقش بسزايي در جوامع مختلف ايفا مي نمايد. 

 براساس نوشته هاي گزنفون و هردوت تاسيس و ايجاد چاپارخانه توسط ايرانيان انجام شده و ايرانيان داراي شبكه منظم چاپار و پيك بودند كه اين شبكه در دوره اشكانيان و ساسانيان به شيوه اي منظم درآمد. 

  داريوش پادشاه هخامنشيان چابك سواران دولتي را تربيت كرده بود كه نوشته هاي دولتي  را ايستگاه به ايستگاه برده وبه چاپار بعدي برسانند. اين پادشاه ايراني جمله معروفي دارد كه مي گويد: نه برف نه باران نه گرما و نه تاريكي شب نمي تواند پيكهاي تندرو را از حركت بازدارد ؛ امروزه اين جمله در بالاي سر در ساختمان اداره پست نيويورك به چشم مي خورد.

تاريخچه پست نوين در ايران نيزبه ساليان نه چندان دور بر مي گردد بطوري كه بر اساس كتاب تاريخ پست ايران، پست در سال 1276 در زمان صدارت امير كبير به صورت خاص شكل نسبتاً رسمي به خود گرفت ولي در آن زمان صرفاً مخصوص ارسال نامه ها و فرامين سلطنتي بود. در سه سال بعد، يعني در سال 1297 در زمان صدارت علي خان عين الدوله به شكل عمومي در آمده و براي مكاتبات و نامه هاي مردم عادي نيز اين امر صورت مي گرفته و سرانجام در پيچ و خم گذشت زمان و پيشرفت علم و صنعت، همزمان با جامعه رشد يافته تا اينكه جــــهت استــفاده عمـــوم از خدمات پستي در ارتباطات داخلي وخارجي، اعمال سياست جامع در زمينه برنامه ريزي در ســـال 1367، شركــــت پست جمهوري اســـلامي ايران، در قالب شركتــــي دولتي سازماندهي شد .  17 مهر ماه مصادف است با روز جهاني پست به همين منظور نگاهي داريم به تحولات مشاغ مرتبط با پست در اين سال‌ها و موانع ومشكلات پيش روي آن كه در پي مي‌آيد:

دفاتر خدمات ارتباطي

امروزه موسسات خدماتي پر درآمدترين موسسات هستند و معمولاً در كشورهاي توسعه يافته ارزش خدمات بيشتر از توليد كالا است. شركت پست يك شركت خدماتي است ولي هنوز بسياري از مردم آن را كاملاً نمي‌شناسند و اين موضوع ازبزرگ‌ترين مشكلات پست است. امروزه تمامي افراد جامعه بدون استثناء از خدمات پستي استفاده مي‌كنند بي‌ آنكه بدانند شركت پست آن خدمات را به ايشان ارائه نموده است و هر گاه در چگونگي ارائه خدمات با مشكل روبرو مي‌شوند تازه متوجه مي‌شوند كه مقصر شركت پست است كه خدمت لازم را درست ارائه نكرده است تحقيقات نشان مي‌دهد كه اكثر افراد نمي‌دانند كه در سال حداقل 10 بار  از شركت پست خدمات مي‌گيرند.

وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در راستاي اصل 44 قانون اساسي و ايجاد اشتغال، كار آفريني، و اجراي سياست تمركز زدايي به خصوصي سازي و واگذاري بسياري از كارهاي اجرايي به بخش خصوصي،مبادرت ورزيده است كه به منظور تحقق اين سياست دفاتر ارتباطي و پست بانك‌ها راه‌اندازي شدند كه اين دفاتر در نقاط مختلف شهرها تقريبا تمامي خدماتي را كه پست انجام مي‌دهد به مردم ارايه مي‌كنند به گونه‌اي كه در حال حاضر حدود هزار و800 دفتر ارتباطي سراسر كشور راه‌اندازي شده است.

به هر حال اگر هر دفتر (بنا به استاندارد تعيين شده از سوي مخابرات )افزون بر مدير يا مسوول دفتر 5 كارمند داشته باشد اشتغال ايجاد شده در آن‌ها رقم قابل ملاحظه‌اي مي‌شود.

نحوه واگذاري مجوز فعاليت دفاتر ياد شده بر اساس فرا خوان عمومي و به صورت استاني است وكار گروههاي استاني كه عمدتا متشكل از شركت مخابرات ،پست ،پست بانك و نماينده ي سازمان تنظيم مقرارت و نمايندگان بخش صنفي وظيفه ي  ايجاد ومديريت دفاتر در سطح استان را به عهده دارد .

دفاتر خدمات ارتباطي براي ارايه خدمات به مشتركان مخابرات ،پست ،پست بانك بايد داراي شرايطي همچون: داشتن نماي بيروني و فضاي داخلي مناسب ، متناسب با استاندارد هاي موجودوزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات (طبقه همكف ،كاربري تجاري و ....)، داشتن حداقل 75 متر مربع زير بنا براي انجام فعاليت ها ،كاربري تجاري و اداري براي مراكز استانها و ساير شهرها ي بزرگ و حداقل 40 متر براي بقيه شهرها، مراكز استانها و ساير شهرها ي بزرگ و حداقل 40 متر براي بقيه شهرها،داشتن تجهيزات فني و اداري مورد نياز و استقرار دوربين هاي نظارتي مدار بسته و حداقل تجهزات ايمني ،داشتن  حداقل مدارك تحصيلي دپيلم متوسطه براي مديردفتر و كاركنان، تجهيزاتي نظير رايانه ،نمابر ،چاپگر ،ترازوي الكترونيك ،دستگاه كپي ، دستگاه باركد، پرينتر سيستم ايمني... باشند.

درباره خدماتي كه اين دفاتر انجام مي‌دهند مي‌توان به خدمات مخابراتي شامل: بهره برداري تلفن راه دور داخله و خارجه ، خدمات مشتركان ومتقاضيان تلفن همراه مانند ( صدور صورتحساب المثني ،اصلاح صورتحساب ، وصل تلفن پس از تسويه حساب و... )و نيز خدمات مشتركان و متقا ضيان تلفن ثابت اشاره كرد.

مهمترين خدمات پستي اين دفاتر نيز عبارتنداز :

  •  پست انواع نامه ها شامل :نامه ها ،مطبوع ،بسته ها ي كوچك و ....
  • امانات پستي داخله 
  •  مرسولات داخله سرويس پيشتاز
  • سرويس هاي پستي پست الكترونيكي
  • فروش تمبر ،صدور مطالبه نامه
  • مرسولات قراردادي منعقده پست با سازمان ها و ارگانها ي دولتي و خصوصي در صورت اخذ مجوز از پست
  • خدمات قابل ارايه پست بانك
  • قبول چك شهري و بين شهري ،وصول چك شهري ،حواله شهري و بين شهري
  • پرداخت حواله شهري – پرداخت در نشاني و در دفاتر خدمات خدمات ارتباطي
  • و ...

كه هر يك از اين دفاتر ارتباطي مي بايست حداقل 3 خدمت از خدمات ياد شده را ارايه كنند.

مشكلات دفاتر خدمات ارتباطي

دفاتر خدمات ارتباطي در اين سال‌هاي فعاليت با مشكلاتي نيز مواجه بوده‌اند به گونه‌اي كه اكثر آن‌ها به غير از وظايف محوله به سمت انجام فعاليت‌هاي موازي همچون فروش گوشي تلفن همراه و لوازم جانبي آن روي آورده‌اند.در اين زمينه رييس كانون سراسري انجمن‌‏هاي كارفرمايي دفاتر خدمات ارتباطي و همراه كشورعنوان مي‌كند: درآمد دفاتر خدمات ارتباطي پاسخگوي هزينه اين دفاتر نيست.

عبدالمجيد امين ،رييس کانون انجمن‌هاي کارفرمايي دفاتر خدمات ارتباطي و همراه کشور، در گفت‌وگو با سيتنا، افزود: تنها يک و چهار دهم درصد خدمات ارائه شده در دفاتر خدمات ارتباطات و فناوري اطلاعات پيشخوان دولت، مربوط به خدمات پستي است .

وي حضور بخش خصوصي در دفاتر خدماتي را در زمينه‌ي ارتباطات، امري با اهميت و کارگشا دانست و گفت: در حالي که دفاتر خدمات ارتباطي، در طول سال‌هاي اخير، شاهد افزايش 45 درصدي حجم ترافيک مرسولات پستي بوده است، قدرالسهم ارائه‌شده به اين دفاتر دقيقا جهت عکس را پيموده است.

امين گفت: از زمان ايجاد دفاتر خدمات ارتباطي، درآمد شرکت‌هاي حوزه‌ي فناوري اطلاعات در تهران و ساير استان‌ها شاهد رشد چشم‌گيري بوده و اين مقايسه نسبت به سال‌هاي قبل از تاسيس اين‌گونه دفاتر ملموس‌تر است.

وي، يکي از مشکلات اصلي پيش روي دفاتر خدمات ارتباطي را عدم وجود تعرفه‌ي مناسب براي فعاليت‌هاي اين دفاتر دانست و گفت: اميد است که هر چه سريع‌تربا توجه به تورم و افزايش چشم‌گير هزينه‌ها، تعرفه‌هاي اين دفاتر واقعي‌تر شده و ارايه‌ي خدمات با تعرفه‌ي منطقي صورت گيرد. 

امين، افزود: اين گونه دفاتر در آينده‌ي نه چندان دور، به عنوان پيشخوان دولت شناخته مي‌شوند، بنابراين رشد و توسعه‌ي اقتصادي و اجتماعي اين دفاتر نيز امري لازم به نظر مي‌رسد.

علي نادي‌پور،معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، نيز در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي تفاوت دفاتر خدمات ارتباطي يا همان الكترونيكي با دفاتر پستي عنوان مي‌كند: در دفاتر خدمات ارتباطي هر نوع سرويسي از سرويس‌هايي كه در چارچوب پيشخوان دولت بوده و شركت‌هاي مختلف مي‌توانند با گرفتن پروانه و اخذ مجوز از سازمان تنظيم مقررات ارائه مي‌شود، ارائه مي‌شود، در صورتي كه در دفاتر پستي فقط كار قبول مرسوله‌هاي پستي انجام مي‌شود.

وي با اشاره به آيين نامه دفاتر خدمات ارتباطى اظهار کرد: نظارت بر فعاليت دفاتر خدمات ارتباطى از طريق کانال هاى مختلف انجام مى شد وکارگروه استانى دفاتر خدمات ارتباطى در زمان وقوع تخلف و يا شکايت وظيفه رسيدگى را عهده دار است اما همه موارد در نهايت بايد با نظارت سازمان انجام شود.

پستچي 115ساله كشور پست پيشتاز را باور ندارد

در پايان خواندن خاطرات پيرترين و قديمي ترين پستچي بازنشسته كشور كه در روزنامه ايران درج گرديده خالي از لطف نيست. محمد مهراني 115ساله كه پيرترين و قديمي ترين پستچي بازنشسته كشور است با يادآوري روزهايي كه رساندن يك نامه درون استاني 6روز طول مي كشيده پست پيشتاز و ارسال يكروزه نامه از بندرعباس به ديگر نقاط كشور را باور نمي كند و آن را معجزه مي داند. 

وي كه هم اكنون در روستاي كلاهي شهرستان ميناب واقع در 100كيلومتري شرق بندرعباس مركز استان هرمزگان زندگي مي كند متولد سال 1271هجري شمسي است و در 25سالگي همكاري خود را با اداره پست آن روزگار كه بي شباهت به چاپارخانه نبوده، آغاز كرد.

پستچي عهد قاجار ايران مي گويد: در آن زمان ماهانه 40تومان دستمزد و 20 تومان بابت هزينه نگهداري شتري كه سريع ترين وسيله رساندن نامه بود، دريافت مي كردم.

مهراني ادامه مي دهد: در آن سال ها ماشين نبود و ما براي مبادله نامه ها از شتر استفاده مي كرديم به طوري كه مسير50فرسخي (300كيلومتري ) بندرعباس ـ بندرجاسك را در مدت 6روز طي مي كرديم.

قديمي ترين پيك معاصر ايران با يادآوري روزهايي كه اسلحه به دوش نامه ها را مي رسانده از نبود امنيت در آن زمان و تأثيرش در كار خود مي گويد و مي افزايد: پستچي هاي قديم چون همراه نامه ها، دستمزد كاركنان دولت را هم مي بردند، مانند نظاميان مسلح بودند.

پير پست ايران ادامه مي دهد: به دليل نبود امنيت فقط سوار شتر مي شديم، چون در بيابان ها شتر سرگردان زياد بود و راهزنان نمي توانستند رد ما را بگيرند در حالي كه اگر از بايسيكل و كپ كپي (دوچرخه و موتوسيكلت !) استفاده مي كرديم، امكان داشت راهزنان از طريق دنبال كردن جاي چرخ از مسيرمان مطلع شده و به ما حمله كنند.

وي كه درطول خدمت، 15شترش درمسيرهاي مختلف تلف شده اند، از نظرمردم درباره پستچي هاي آن زمان مطلب جالبي را بازگو مي كند.

به گفته مهراني درآن زمان مردم به قدري به پست اهميت مي دادند و پول آن را به خاطر زحمات پستچي حلال مي دانستند كه حقوق دريافتي از دولت را با پول پستچي ها عوض مي كردند. وي هم اكنون در سن 115سالگي با 3 فرزند پسر و يك دختر و 39نوه و نتيجه روزگار را روي ويلچر اهدايي بهزيستي سر مي كند و دلش به حقوق بازنشستگي فعلي اش كه حدود200هزارتومان درماه است، خوش است.

اين پيرمردكه درجشنواره شهيدرجايي درسال 84به عنوان بازنشسته نمونه كشورانتخاب شده، اين اتفاق رايكي ازشيرين ترين رويدادهاي زندگي خود مي داند و مي گويد: جايزه اين جشنواره بعداز2سال به دستم رسيددرحالي كه اگرزمان خدمت خودم بود و مي خواستم خودم آن را با شتر از تهران بياورم بيشتراز2ماه طول نمي كشيد. 
                                                                                                 



حركت به چپ
حركت به راست


پارس آتي نگر

 
http://www.parsatinegar.com/Farsi/IndustryAnalysis
 

موسسه كار و تامين اجتماعي

 
http://www.lssi.ir/pages/en/mj/55-3.pdf
 


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است