صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 4404                                               
مقاله منبع
تجارب جهاني و ملي دوره‌هاي علمي- كاربردي در زمينه اشتغالزايي عنوان
محمود سعيدي رضواني، دكتراي برنامه‌ريزي درسي نويسنده
1385/12/13 تاريخ

در گذشته مهارت‌هاي شغلي در حين كار آموخته مي شد اما با صنعتي شدن جوامع، توسعه روشها و ابزار پيچيدگي مهارت‌ها، روش قديمي استاد- شاگردي كارآيي خود را از دست داد و لذا بحث آموزش‌هاي حرفه‌اي مطرح شد

خلاصه
خلاصه مقالات اولين همايش اشتغال و نظام آموزش كشور مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

در گذشته مهارت‌هاي شغلي در حين كار آموخته مي شد اما با صنعتي شدن جوامع، توسعه روشها و ابزار پيچيدگي مهارت‌ها، روش قديمي استاد- شاگردي كارآيي خود را از دست داد و لذا بحث آموزش‌هاي حرفه‌اي مطرح شد.

با تخصصي شدن مشاغل و در هم تنيدگي دانش و فن، به نظر مي رسد كه اساساً تسلط بر شغل و انجام بهينه آن بدون آگاهي از مباني علمي آن حرفه ممكن نيست، لذا بحث آموزش هاي علمي- كاربردي نيز جاي خود را در ادبيات نظام‌هاي آموزشي باز كرد.

آموزش‌هاي علمي- كاربردي، آموزش‌هايي است كه ضمن توجه به مباني علمي، بيشتر معطوف ايجاد مهارتهاي حرفه‌اي و كاربرد علوم در محيط واقعي كار است.

روند تاريخي توسعه اقتصادي و صنعتي كشورهاي پيشرفته امروزه نشان مي‌دهد كه پويايي نظام آموزشي و پيوند عميق بين علم و تكنولوژي يكي از عوامل مهم ترقي و شكوفايي اقتصادي و فرهنگي آنها بوده است.

بررسي تجارب نظام آموزش‌هاي علمي- كاربردي در كشورهايي نظير استراليا، سوئد، آلمان، لهستان، هندوستان، نيوزلند، فنلاند و ... نشان مي دهد كه دوره هاي علمي- كاربردي در برخي كشورها با موفقيت هايي قرين بوده اند و فارغ التحصيلان اين دوره ها با نسبت بالايي جذب بازار كار شده‌اند.

تنوع اين گونه آموزشها، تاكيد بر اعطاي گواهينامه به جاي اعطاي مدارك رسمي و شان بالاي اجتماعي فارغ التحصيلان اين دوره ها از ويژگيهاي مشهود در كشورهاي مذكور است.

آموزش هاي علمي- كاربردي در ايران در پي درك اهميت آموزش فني- حرفه‌اي و بر مبناي تجارب جهاني توسط گروهي از صاحبنظران و استادان علاقمند در سال 1369 در قالب شوراي عالي آموزش‌هاي علمي- كاربردي رسميت يافت. اين آموزش ها در حال حاضر توسط وزارت خانه ها و مؤسسات بزرگ (عمدتاً دولتي) طراحي و اجرا مي شود.

نتيجه بررسي‌هاي پراكنده‌اي كه در رابطه با اثرات آموزش هاي علمي- كاربردي انجام شده است هم چالش هاي جدي را در طراحي و اجراي اين آموزشها نمايان ساخته و هم اميدهايي را فرا روي برنامه ريزان و تصميم گيرندگان قرار داده است.

مقايسه دوره هاي علمي- كاربردي در ايران با ساير كشورها نشان مي دهد كه طرح اوليه اين آموزش ها شباهت زيادي به طرح هاي پيشرفته علمي- كاربردي در ساير كشورها دارد، و ليكن آنچه در طي سالهاي اجراي ايده‌هاي اوليه انجام شده است، متاسفانه نشان از دور شدن از جهت گيري اوليه آموزش علمي- كاربردي دارد.

به طوري كه في المثل به آموزش هاي پودماني و پاره وقت هيچ توجهي نشده است. ولي از نقطه نظر توجه بيشتر به دوره هاي كارداني نسبت به دوره هاي علمي- كاربردي در مقاطع بالاتر مي توان ايران را با ساير كشورها قابل مقايسه دانست.



حركت به چپ
حركت به راست


سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران

 
http://www.investiniran.ir/
 

شبكه نقطه تجارى ايران

 
http://www.irtp.com/farsi/category.asp?category=3
 

كميته مطالعات حقوق تكنولوژي

 
http://www.tco.ac.ir/law/Farsi/Regulation/Internal
 

كميته مطالعات حقوق تكنولوژي

 
http://www.tco.ir/law/Farsi/Regulation/Internal/La
 

بانك ملي ايران

 
http://www.bmi.ir/Fa/Article.aspx
 


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است