صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 3764                                               
گزارش منبع
چالش‌هاي نظام نوين تجارت و راهبردهاي بازاريابي پيش‌رو عنوان
دكتر فاطمه احسان نويسنده
1386/06/11 تاريخ

موافقت 147 عضو سازمان تجارت جهاني در تاريخ 26 مه سال 2005 ميلادي با درخواست كشورمان براي پيوستن به اين نهاد بين‌المللي، آغاز روند رسمي عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني محسوب مي‌شود و در حال حاضر ايران را به عنوان عضو ناظر در اين سازمان به رسميت مي‌شناسند.

خلاصه
روزنامه سرمايه مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان
1 2

  • پردهء اول: پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني  )WTO(

موافقت 147 عضو سازمان تجارت جهاني در تاريخ 26 مه سال 2005 ميلادي با درخواست كشورمان براي پيوستن به اين نهاد بين‌المللي، آغاز روند رسمي عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني محسوب مي‌شود و در حال حاضر ايران را به عنوان عضو ناظر در اين سازمان به رسميت مي‌شناسند.

اين مرحله، نخستين مرحله از روندي نسبتا طولاني و از نظر فني و كارشناسي پيچيده است كه در نهايت مي‌تواند به عضويت كامل و رسمي ايران در اين سازمان بينجامد; اتفاقي كه در خوشبينانه‌ترين حالت، حداقل هفت سال طول خواهد كشيد.

در حال حاضر افزون بر ايران، قريب به 30 كشور ديگر جهان پس از پذيرفته شدن به عنوان عضو ناظر سازمان تجارت جهاني، در حال طي مراحل فني و كارشناسي پيوستن به اين سازمان هستند.

طي چنين روندي براي كشورهاي مختلف، با توجه به ساختار اقتصادي آن‌ها و همچنين روابطشان با ديگر كشورهاي بزرگ صنعتي و قدرت‌هاي بازرگاني و اقتصادي جهان متفاوت است.

به عنوان مثال، كشور بزرگ چين پس از طي مدت زماني نزديك به 15‌سال، در نهايت در 11 دسامبر سال 2001 ميلادي به عنوان يكصدوچهل‌وسومين عضو سازمان تجارت‌جهاني پذيرفته شد.

جمهوري اسلامي ايران با پذيرفته شدن به عنوان ناظر در سازمان تجارت جهاني و آغاز روند عضويت در اين سازمان بين‌المللي، مرحلهء نويني از تعامل اقتصادي خود را آغاز كرده است چه اين سازمان در حال حاضر به تنهايي 96 درصد از مجموع بازرگاني جهان را در كنترل و نظارت خود دارد و به نظر مي‌رسد واحدهاي فعال و توانمند سياسي و اقتصادي جهان، هيچ گريزي جز پيوستن به اين نهاد عظيم اقتصادي و تجاري جهان در پيش‌رو نداشته باشند.

با اين همه، شرايط خاص حاكم بر اقتصاد كشورمان و فاصلهء نسبتا طولاني زيرساخت‌هاي اقتصادي و مناسبات بازرگاني ايران با ديگر كشورهاي عضو سازمان، نگرشي آميخته با بيم و اميد در اذهان نسبت به الحاق نهايي ايران به اين سازمان ايجاد كرده است.

از جمله مسايلي كه در دوران آماده‌سازي كشور براي پيوستن نهايي به سازمان تجارت جهاني بايد مدنظر قرار بگيرد، توجه به بازاريابي نوين و ديدگاه‌هاي روز است; بدون در نظر گرفتن چنين رويكردي، صنايع داخلي توانايي رقابت با همتايان خارجي خود را نخواهد داشت و پيوستن به اين سازمان مي‌تواند همچون شوكي جبران‌ناپذير، اقتصاد كشور را به ورطهء سقوط و نابودي بكشاند.

  • پردهء دوم: بازاريابي نوين در اقتصاد جهاني

بازاريابي علمي فراگير است و با پيشرفت جوامع و مدرن شدن فن‌آوري بر‌اهميت آن نيز افزوده مي‌شود. هر اندازه جوامع بيش‌تر رقابتي شود، اهميت بازرايابي بيش از پيش افزايش مي‌يابد، امروزه در جهان نمي‌توان صنعتي را يافت كه از علم بازاريابي غافل باشد و آن‌ها‌يي كه به علم و هنر بازاريابي مجهز نيستند، در ميدان رقابت‌ بازي را به نفع ديگران مي‌بازند.

بازاريابي در مفهوم امروزي «برآورده كردن نيازها و خواسته‌هاي مشتريان از طريق فرآيند مبادله جهت ايجاد سود دوجانبه براي شركت و مشتري» تعريف شده است.

فرآيند بازاريابي نوين با شناسايي و سنجش نيازها، خواسته‌ها و علايق مشتريان آغاز مي‌شود و پس از انتخاب بازار يا بازارهاي هدف، با نگرش سيستمي استراتژي‌هايي در زمينهء محصول، قيمت، توزيع و ترفيع با در نظر گرفتن ويژگي‌‌هاي مشتريان تنظيم مي‌شود.

خدمت به مشتريان و به دست آوردن رضايت كامل آن‌ها هدف اصلي بازاريابي نوين است. امروزه پارادايم موجود در بازاريابي نوين اين است كه شركت بايد نياز بازار و مشتري را تشخيص دهد و بتواند آن را به زبان توليد بياورد، سپس با توليد خود نياز بازار را فراهم كند.

مفهوم «صداي مشتري» و شنيدن آن نيز، چيزي است كه از دل بازاريابي نوين بيرون آمده و در دهه‌هاي اخير به يك بحث جدي تبديل شده به گونه‌اي كه در بسياري از كشورهاي پيشرفته به عنوان يك اصل، در راس همهء امور قرار گرفته است.

در بازاريابي نوين به مشتري و صداي مشتري توجه خاصي مي‌شود و از بازار گسترده وارد بازارهاي فردي شده و با توجه به سليقه، خواسته و نياز مشتريان، روز به روز توليد و بازاريابي به سليقه، خواسته و نياز مشتريان نزديك‌تر مي‌شود.

اين اقدام پاسخي است به شرايط جديد بازار و مقتضيات آن، بنابراين بازاريابي نوين به شرايط روز بازار بستگي دارد.

1 2


حركت به چپ
حركت به راست


سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران

 
http://www.investiniran.ir/
 

شبكه نقطه تجارى ايران

 
http://www.irtp.com/farsi/category.asp?category=3
 

كميته مطالعات حقوق تكنولوژي

 
http://www.tco.ac.ir/law/Farsi/Regulation/Internal
 

كميته مطالعات حقوق تكنولوژي

 
http://www.tco.ir/law/Farsi/Regulation/Internal/La
 

بانك ملي ايران

 
http://www.bmi.ir/Fa/Article.aspx
 


بازديد کننده گرامي: با توجه به وظيفه پورتال اشتغال در خصوص اطلاع‌رساني جامع در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با اشتغال، مسئولين اين پايگاه اطلاع‌رساني آمادگي دريافت مطالب شما شامل؛ مقالات، گزارش‌ها، کتب،و آدرس ساير پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مرتبط جهت ارزيابي و ارائه آن با حفظ حقوق مالکيت معنوي مربوطه بر روي سايت پورتال اشتغال را دارند. در صورت تمايل اطلاعات خود را ارسال نماييد.


 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است